L lat skrev:
Att sedan styra värme via av & påslag av c-pump skulle inte jag förorda.
Lite uppdatering för de som kanske är nyfikna.
I mitt andra hus kör jag i skrivande stund exakt så som du inte "förordar". Det funkar YPPERLIGT och har kostat högt räknat 500:- vilket skall jämföras med shuntautomatik som ofta kostar flera tusen kronor.

System: zigbee rumssensor med hygrometer och termometer, zigbee gateway, zigbee switch.
Switchen styr cirkulationspumpen. Den slår på pumpen när rumsgivaren sjunker under inställd starttemperatur och slår av pumpen när den når stopptemperaturen. Jag uppskattar att jag sparar uppemot 30-50 % pellets med detta då värmen i acktank och panna inte cirkuleras runt i rören i huset annat än när det behövs. Det innebär att tankens temperatur sjunker vansinnigt mycket långsammare än när pumpen går konstant. Jag körde pumpen konstant i våras och då gick det åt väldigt mycket mer pellets. Det kanske rent av är än mer besparing än 30-50 %. Jag har inte räknat på det men känslan är där omkring. Det kan ju vara ett tips till alla med eldningsuppvärmning och acktank nu när bränslet är vansinnigt dyrt. Temperaturen pendlar ca 1,5 grader i rummet där rumsgivaren är placerad.
Jag är MYCKET nöjd med utfallet såhär långt.

Jag uppdaterar längre fram eller om någonting spännande händer :)

B
Det är inte rimligt att ändrad pumpstyrning skulle ge 30-50% diff i energiförbrukning utan att det samtidigt får en kraftigt sänkt inomhustemperatur, om anläggningens verkningsgrad är rimlig.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det är inte rimligt att ändrad pumpstyrning skulle ge 30-50% diff i energiförbrukning utan att det samtidigt får en kraftigt sänkt inomhustemperatur, om anläggningens verkningsgrad är rimlig.
Jag är rookie på pellets. Jag har justerat brännarens start- och stopptemperaturer och spannet dem emellan sedan i våras också. Troligen handlar det, precis som du säger, om fler faktorer som påverkar. Den största jag noterat är dock just styrningen av cirkulationspumpen. Det är förvånansvärt få timmar den behöver gå per dygn för att hålla 17,6-19,2 grader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.