Ska bygga om min öppna spis där det nu står en insats så den kommer bli genomgående. Jag har fått förslag på en Meteor Jupiter 550 XL, någon som har använt liknande och kan skriva vad de tycker om den. Själv har jag aldrig hört talas om märket.

https://www.meteor.dk/jupiter-550-xl-gennemgende
Danska prylar brukar vara bra får man väl ändå säga.

Ingen som känner till insatser från Meteor?

Stefflo Stefflo skrev:
Ingen som känner till insatser från Meteor?
hur gick det stefflo? Kollar på samma men nyfiken på erfarenheter

TimLundmark TimLundmark skrev:
Jag har haft min monterad i snart ett år, har eldat ca 5-6m3 i den och tycker den funkar kalas.
Lätt att tända, sotar inte direkt även om rutorna behöver rengöras då och då men så är det väl med alla kaminer. Den ger en bra och behaglig värme redan på första vedlasset. Jag har tyvärr endast gallerutblås åt ena hållet då bakväggen var för djup för att få någon nytta av den men ger bra spridning då den är genomgående.
Bilden visar premiärbrasan

Inbyggd kamin med eld och synliga lågor, visar premiärbrasan efter installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stefflo Stefflo skrev:
Jag har haft min monterad i snart ett år, har eldat ca 5-6m3 i den och tycker den funkar kalas.
Lätt att tända, sotar inte direkt även om rutorna behöver rengöras då och då men så är det väl med alla kaminer. Den ger en bra och behaglig värme redan på första vedlasset. Jag har tyvärr endast gallerutblås åt ena hållet då bakväggen var för djup för att få någon nytta av den men ger bra spridning då den är genomgående.
Bilden visar premiärbrasan

[bild]
Tack så hemskt mycket för svar! Är det tunnel varianten du har där? Vi kikar på 550 hög tunnel.
Vad tycker du om kvalitet i stor, känns den välgjord? Och vad använde du dig av för återförsäljare?

Tack så hemskt mycket för svar! Är det tunnel varianten du har där? Vi kikar på 550 hög tunnel.
Vad tycker du om kvalitet i stor, känns den välgjord? Och vad använde du dig av för återförsäljare?
Kolla länken i mitt första inlägg, är exakt den jag har. Genomgående med luckor från båda hållen.

Kvalitén känns bra, luckorna är stadiga och stänger bra. Spjället hade gärna fått varit lite bättre då det är svårt att ställa in bra och flyttas lätt ur läge.

Vi köpte utan att se då butiken inte monterat några kaminer från denna leverantör förr men jag är nöjd. Grabbarna som monterade kaminen var proffsiga och trevliga.

Köpte från Elda butiken i Västerås. https://eldabutiken.se/butik/vasteras/

B
or du i närheten är du välkommen hem till mig och kolla om du vill.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.