Ved, Pellets, Flis
dof: Laddomaten cirkulerar vattnet i pannkretsen tills du kommer upp i den temperatur då termostaten öppnar. Då börjar den ladda tanken samtidigt som den håller returtempen på 60° eller över beroende på effekten från pannan.
Åsa Lund: Finns en grupp på Facebook Vi som använder vedspis En del medlemmar där har sån information, gör inlägg där så får du nog svar
Calle Bohlin: [citat] Jag lutar mot det… Det är anslutet till en paxfläkt monterad utanpå. Tanken är nog att dra ut värme i rummet.
Segge: Tänkte ta tag i detta projekt, hade velat beställa kaminen idag men vill ha alla pusselbitar på plats så det inte blir nå backjobb när det ska besiktigas. Så här hade jag tänkt mig. Pratade med sotaren innan jag ritade upp det så det ska vara OK ur brandsynpunkt. Tänkte mig en Nunnauuni Mamo Solo-2, kanske stor pjäs. Går det att ha för stor? Det jag kom att tänka på var
Lennart 57: Sorry, missade att det var till en kamin, jag fick för mig att det var en vanlig fläktkanal.
heimlaga: Den där går att reparera och är värd att reparera. Enklaste settet är att leta efter en annan kasserad vedspis av samma modell. En som är sprucken någon annanstans. Sedan plockar man framsidan av den och sätter dit. De där Norrahammar spisarna är vanliga. Själv har jag tyvärr bara Högfors delar i lager men någon annan har säkert Norrahammar. Världen är full av korkskallar som
SågspånPappspikEternit: [citat] Annars får du höra av dig till företaget i trådstarten: "Avez-vous un bulkbil, s'il vous plaît?" ;)
Liljeros: [citat] Jag har en likadan och min saknar helt spår av rost, använder Conturas orginalskorsten och kaminen är drygt 2 år gammal.
fribygg: [citat] Det funkar, men pellets är ett dyrt och svårfunnet substitut för ved nu.
erimos: Hej! Har en oanvänd skorsten i huset som är kvar sedan vedpanna i källaren avvecklades och ersattes med jordvärme. Schaktet passerar en bra plats i köket där jag skulle vilja ställa en kamin eller vedspis men innan jag är där behöver jag förstå lite mer om detta. Inser att det är helt omöjligt för folk på internet att veta vad jag har i mitt hus men alla erfarenhetsbaserade
karlmb: [citat] Ah, ok tack! Tänkte mig dock något för iaf under tusenlappen. Den där verkar vara gjord för monter..
fribygg: [citat] Inför de bara skatt för 300 000 skogsägare påverkar det knappast landet i nån större omfattning, men resultatet lär bli mer olje och elanvändning och mindre förnybart biobränsle till uppvärmning. Om vi ser lite utanför beskattningen av ved vore det önskvärt med en blocköverskridande energiuppgörelse och långsiktiga, förutsägbara, stabila vilkor för kraftproduktion i
AndersS: Får jag välja tar jag hellre den stora Keddyn än den mindre, den mindre är så grund att vedträna helst ska vara kortare 30 cm.
Mathiasheder: [citat] @Strip jag vill tacka dig för att du tog dig tiden att skriva detta inlägget. Det gjorde så att jag faktiskt gjorde som du skrev och läste igenom manualen, förstod jag något? Inte mycket men det gav mig en inkörsport på inställningar att prova reglera så det har jag gjort! Jag kommer också att se över elementen nu efterhand som de börjar värma för att se vad som faktiskt
olotor: Ja, det finns övergångar men när det svarta höljet är borta syns bara ett rostigt skorstensrör av Corten. Dessutom ska höjden passa. Hur hålla fast röret (som vilat på gamla kaminen)? Ja, vi bytte röret. Nya skorstensrör är mkt enkla att sätta dit.
Fairlane: [citat] Nej,så grov var det inte. hade den varit det så hade jag aldrig lyckats lyfta upp den på klyven och dessutom hade nog klyven vikt sig för den vikten. :cool:
plåtrickard: [citat] Tror att han menar avstånd mellan olika skorstenar. Men i stora skorstenar är det ofta fler rökkanaler med max en tegelsten imellan. Men det är sotaren i kommunen som svarar på frågor om sånt, dom ska ju godkänna installationen
MotU: Jag har också börjat fundera på pelletskamin men vet inte om jag tänker helt fel. Bor i Skåne, så skyhöga elpriser men inte heller samma uppvärmningsbehov som längre norrut. Har idag jordvärme och frånluftsåtervinning till vattenburen golvvärme. Och solceller 10 kWp, men som inte ger så mycket på vintern så klart. Jag har förberett med luftkanal i grunden som var tänkt för
Malin Götesdotter Hamby: [citat] Eldabutiken i Halmstad hittade en prestandadeklaration på tyska som kommunen godkände! [bild] [bild]
Mukensson: [citat] Intressant! [citat] [citat] Nej jag gjorde aldrig det. Tankarna går mer åt att sätta in nån modernare vedpanna i källaren men mycket som kommit i mellan. Nu ligger det verkligen i tiden ju.. Kul att du har samma panna! Blir intressant att se din lösning. Du kör fortsatt självcirkulation då antar jag? Vad blev det för volym på tank?
Alfredo: [citat] Inte det minsta att bry sig om. [citat] Den försämringen gissar jag handlar om bråkdelar av promillen.
dof: I'm pretty sure it's the circled valve on the attached photo. It's a little hard to see on the photo. Can you take a closer picture? Look if it got "påfyllning" marked on it. [bild]
DEAAL: Hej, har nyss köpt ett hus som primärt värms med vattenburen värme vedpanna + 2 ackumulatortankar. Själva pannan står för sig i pannrum och tankarna nere i rett utrymme i grunden. Såvitt jag vet skall systemet fungera som det ska men jag har inte bott i hus med vedpanna förut och för mig är det delvis oklart hur allt hänger ihop och vad jag behöver göra för att få igång allt.
Göran.W: Vår och höst när varmvattnet blir för kallt. På vintern tänder jag min panna på morgonen och fyller på vid behov innan jag åker till jobb. När jag kommer hem tänder jag den igen och laddar tankarna fullt. Du behöver inte vänta på att temperaturen ska nå ner till en viss nivå. Försök istället att hitta ett eldnings schema som passar dig och samtidigt ger dig den komforten inne
test1: [citat] bygganmälan ska oftast innehålla fasadritning och planritning med markering var den nya kaminen/skorstenen hamnar.