Vi bor i en lägenhet på 100m² som värms med direktverkande el (elelement), men som tur är har vi två fungerande kakelugnar som vi kan elda i. Det är vår andra vinter i lägenheten, men första vintern utan fast elavtal. Vi funderar nu över ungefär hur mycket ved det går åt per dag. Vi är vana att elda i kamin och vedspis, men kakelugn ska ju eldas på ett helt annat sätt. Vi arbetar på dagarna så vår förhoppning är att det ska räcka med en brasa per dag eftersom vi ogärna vill gå hemifrån innan brasan brunnit ut. Så, är det någon som räknat på detta? Som vi förstår det så eldar man ju mer långsiktigt i en kakelugn och vi tänker att vi väntar ett tag till med att börja elda, då innetemperaturen är på drygt 17 grader. Vi brukar tända en fotogenlampa om det känns lite rått.
1 524 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Hur mycket ved går det åt i en kakelugn per dygn?
-
-
Medlem · Kronoberg · 82 inlägg 28 sep 2022 15:3528 sep 2022 15:35 #2
Vill man maximera kakelugnens livslängd får man oftast rådet att max elda en brasa per dag. Kaklet ska inte bli så varmt att du bränner dig på det. Det var ju inte riktigt så man eldade förr i tiden så det är nog svårt att elda på det viset och ha kakelugnen som enda värmekälla. 3-4 kg ved per brasa är siffror jag läst.
Ni kan nog börja elda redan nu, med små brasor för att ugnen ska långsamt komma upp i värme. Eldar man sedan varje dag blir den aldrig helt avkyld. Det tar ganska många timmar innan den börjar bli varm så att tända direkt efter jobbet är lämpligt om man vill ha det varmt i tv-soffan. Sedan måste du bli bekväm med att hantera spjället för att få ut maximal värme och det är ju lite olika för varje kakelugn.
Sen kan ni ju passa på innan ni börjar elda att kladda på lite lera i eldstaden om det inte gjorts på länge. Framförallt fogar där leran börjat lossna.- Laddar…
-
28 sep 2022 15:35 #3
Så här räknar jag med siffror jag hittat på nätet + egen erf. av köpt björkved i stjälpt mått.)
Torr björkved 489 kg/kbm travat mått.
Stjälpt mått 490 x 0,6 = ca 300 kg/kbm
Dvs 100 ilägg a´ 3 kg som verkar rekommenderas i det info jag hittar om eldning i kakelugn.
Eldar du 2 ggr/ dag räcker en kubiksäck 50 dagar. I verkligheten säkert något kortare enligt mina eldningserfarenheter från kamin och vedspis.
Så tänker jag men.....
MVH LOB -
28 sep 2022 16:59 #4
Hur många kWh vill ni ersätta med ved?
Om varje m3 stjälpt björkved ger ungefär 900kWh kanske det går åt 1m3 varje månad för att värma era 100m2 bostadsyta -
29 sep 2022 07:57 #5
Vi har en ganska stor kakelugn som vi eldat i många år. Jag eldar den morgon och kväll med ett lagom ilägg, från slutet av sept till april. Mängden är olika från ugn till ugn och det lär man sig. Ugnen skall inte bli för varm (inte bränna sig) men samtidigt skall värmen räcka hela natten/dagen och den skall vara ljummen/sval när man eldar på nytt. Vi förbrukar normalt ca 3-4m3 staplad ved på en säsong med en kakelugn.
- Laddar…
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.
Liknande trådar
-
Nytt vedsystem, har jag tänkt på allt eller går det att få dyrare?
Ved, Pellets, Flis -
Nibe Vedex 3000 läcker. Går det att laga?
Ved, Pellets, Flis -
Vedpanna, Diom eloved skit eller går det att lösa?
Ved, Pellets, Flis -
Byta vedspis mot kakelugn, går det?
Byggnadsvård -
Går det att använda tryckimpregnerat till takstolar vedbod?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus