7 277 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Elda med öppen lucka
Vad är det för typ av skorsten?SågspånPappspikEternit skrev:
Sotare säger så mycket. Inte skall man tro på allt. Nu gäller det att ta reda på vad du har och hur det går att reparera så du kan elda vettigt i vinter.
Jag har hela tiden utgått från att det är spjället i skorstenen.
"Omöjligt" har blivit västerlandets "Om mani padme hum". Som man tror för en närmare himmelriket ju fler gånger man upprepar det.
Spjället på luckan e inte sönder, spjället på rökkanalen är det som gäller. Kanske kan fixa en bild till kvällen.
Men spjället i rökkanalen ska ju alltid vara vidöppen när du eldar. du bör ju reglera med spjället på kaminen.I Interista88 skrev:
Sedan så rekommenderar man idag att inte dra ned spjällen då man riskerar sämre förbränning och därmed vädrar ut veden oförbränd genom skorstenen. När jag bodde i 20talshuset så stängde jag aldrig spjället i rökkanalen då luften inne blev sämre.
Spjället i rökkanalen stänger man när man inte eldar för att minska värmeutsläppet. Men med en modern kamin så behövs det inte då kaminen är tillräckligt tät så draget blir väldigt lågt när man stänger spjället på kaminen. Dock ska man komma ihåg att om man har självdrag som var vanligt förr så behöver man draget genom skorstenen för att ventilera huset.
Jag håller med Cheesen här i ren princip, men det bygger på att kaminen är någorlunda modern och har minst en rökhylla över brandhärden, dvs att röken inte går rakt upp i skorstenen utan att ta en svängom kring åtminstone en platta som styr rökgaserna innan den äntrar skorstenen. Om den inte finns kan det utan spjäll eller med helt öppet spjäll bli så mycket drag att kaminen skjuter ut glödande kolbitar på taket. Därmed inte sagt att det ger bra förbränning med spjällad skorsten, men det blir det ändå inte i den typen av dålig konstruerade gamla kaminer och insatser. Vissa gamla kaminer och insatser är så dåliga att det framstår helt otroligt att någon kunde bygga och sälja de modellerna utan att skämmas.
Nu har vi ju inte sett någon bild så jag gissar i viss mån, men något av det effektivaste man kan göra för att förbättra förbränningen i gamla järn- eller plåtkaminer, oavsett om de är klädda i sten eller ej, är att klä in brännkammaren i botten och på väggarna i eldfast sten, dvs isolera brandhärden och att fixa till en enkel rökhylla genom att klippa/skära till en bit av någon mm eller två tjock plåt och sen lägga sten även ovanpå den. Akta så att inte tilluften täpps till bara. Vanlig 25mm eldfast tegel som kan köpas på de flesta lite större bygghandlare duger fint. Den åtgärden kan verkligen göra underverk för gamla eldstäder som eldar dåligt och det kostar inte många hundralappar för en mindre kamin. Rökhyllan gör dessutom att du sen kan göra precis som Cheesen säger och reglera intensiteten på elden enbart med spjäll för tilluft och låta rökgasspjället vara helt öppet.
Nu har vi ju inte sett någon bild så jag gissar i viss mån, men något av det effektivaste man kan göra för att förbättra förbränningen i gamla järn- eller plåtkaminer, oavsett om de är klädda i sten eller ej, är att klä in brännkammaren i botten och på väggarna i eldfast sten, dvs isolera brandhärden och att fixa till en enkel rökhylla genom att klippa/skära till en bit av någon mm eller två tjock plåt och sen lägga sten även ovanpå den. Akta så att inte tilluften täpps till bara. Vanlig 25mm eldfast tegel som kan köpas på de flesta lite större bygghandlare duger fint. Den åtgärden kan verkligen göra underverk för gamla eldstäder som eldar dåligt och det kostar inte många hundralappar för en mindre kamin. Rökhyllan gör dessutom att du sen kan göra precis som Cheesen säger och reglera intensiteten på elden enbart med spjäll för tilluft och låta rökgasspjället vara helt öppet.
Såhär ser den ut iaf o det är spjällen på röret som är kass, kaminen är klädd invändigt med såndär vermikulit. Ser det ut som.
De där vridspjällen borde stoppas upp på ett visst ställe på tillverkaren. Svåra att sota och svåra att ställa in rätt och går ofta sönder.
Å andra sidan borde det inte vara speciellt svårt för vem som helst som är händig med metallarbete att reparera ditt spjäll så du kan elda som folk i vinter.
Å andra sidan borde det inte vara speciellt svårt för vem som helst som är händig med metallarbete att reparera ditt spjäll så du kan elda som folk i vinter.
Klicka här för att svara