Berkelus
Hade besiktning på skorstenen i mitt nya torp från 1800-talet. Otroligt nog var den helt tät och fick bara två uppgifter inför efterkontrollen:

*. Ventilationshålet ovanför vedspisen måste sättas igen. Att bara pilla in stenull räckte inte utan det ska muras. (det kan annars bli kondens vid trivseleldning tydligen)

1. Räcker det att blanda till lite C-bruk och pilla dit? Sedan finputsa och måla?

2. Jag kom på att det kan väl samlas vatten där vid nederbörd? Det måste väl sotaren ha koll på?

* Håltagning i murstock på vinden och montering av ny liten sotlucka. (för att kunna komma åt i botten)

1. Jag tänker att detta borde vara rätt enkelt med betongborr, huggmejsel och hammare? Därefter sätts luckan fast med lite C-bruk i kanterna?

Bifogar bilder på murstocken och ventilationshålet.

• Gammaldags kök med vedspis, träskåp och trägolv i lantlig stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd vind med synliga takbjälkar, bråte och en vedspis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du lägga upp en maskerad kopia av protokollet, alternativt citera ordagrant?
Att sotaren skulle kräva att du murar igen imkanalen ovanför vedspisen verkar minst sagt stolligt.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Sätta igen imkanalen verkar som sagt märkligt, sådär ser det ut i varenda stuga på varenda murstock byggd för vedspis, fram till mitten av 1950-talet.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Berkelus
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kan du lägga upp en maskerad kopia av protokollet, alternativt citera ordagrant?
Att sotaren skulle kräva att du murar igen imkanalen ovanför vedspisen verkar minst sagt stolligt.
Absolut, har mejlat och efterfrågat protokollet samt ifrågasatt detta. Det var bara ett par dagar sedan sotaren var på plats. Återkommer så fort jag fått protokollet och någon eventuell närmare förklaring.

Känns även trist att inte kunna laga mat på vedspisen eftersom matoset inte kommer ventileras bort lika bra.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Ventilation över vedspisen har väl nästan alla gamla hus.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ja om det inte skulle vara så att imkanalen är hopkopplad med rökkanalen håller jag med andra om att det låter väldigt konstigt. Det förekommer dock att de är ihopkopplade. Det bästa är nog att få en bättre förklaring från sotaren som var där, hur det har med brandsäkerheten att göra. Var det en "tvåa" han eller hon satte så att du måste göra något åt det direkt? Annars kan du också göra så att du struntar i det och väntar till nästa brandskyddskontroll som är om tre eller sex år. Då kanske det kommer någon annan som har en annan åsikt , annars så får ni ta diskussionen ånyo då

Berkelus
B Blackfield skrev:
Ja om det inte skulle vara så att imkanalen är hopkopplad med rökkanalen håller jag med andra om att det låter väldigt konstigt. Det förekommer dock att de är ihopkopplade. Det bästa är nog att få en bättre förklaring från sotaren som var där, hur det har med brandsäkerheten att göra. Var det en "tvåa" han eller hon satte så att du måste göra något åt det direkt? Annars kan du också göra så att du struntar i det och väntar till nästa brandskyddskontroll som är om tre eller sex år. Då kanske det kommer någon annan som har en annan åsikt , annars så får ni ta diskussionen ånyo då
Det är samma kanal! Vad är problemet då? Ska se vad protokollet säger.

Berkelus Berkelus skrev:
Det är samma kanal!
Det var en annan pilsner, de ska inte sitta ihop!

Berkelus
Fotografen Fotografen skrev:
Det var en annan pilsner, de ska inte sitta ihop!
Varför inte? Jag menar torpet är från 1800-talet liksom? Är det som sotaren sa problem med kondens vid mindre trivseleldning?

Jag vet inte hur man resonerar om imkanalen går ihop med rökkanalen till en gemensam kanal.
Är det en murstock med spiskåpa brukar allt gå ihop till en gemensam kanal, kåpa, rörspisar, vedspis osv, och fungerar det får det vara som det är.
Den här varianten har jag aldrig råkat på, så svaret är "vet inte".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.