Jag har precis påbörjat en skorstensrenovering. Högg upp ett arbetshål precis ovanför spjället i kanalen. Just det där spjället började jag fundera över. Behöver jag ha det kvar, eller kan jag få samma funktion direkt i en modern vedspis?
Jag har precis påbörjat en skorstensrenovering. Högg upp ett arbetshål precis ovanför spjället i kanalen. Just det där spjället började jag fundera över. Behöver jag ha det kvar, eller kan jag få samma funktion direkt i en modern vedspis?
Ha kvar spjället,de flesta moderna spisar reglerar förbränningen på tilluften till spisen.Bra att kunna stänga med spjäll i röklanal när det brunnit ut helt för att hindra utsug av kvarvarande värme i spisen.Vissa spjäll har en halvcirkelfornad urspårning för att det inte ska bli helt tätt för att minska risk kolos förgiftning.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.