R
Rickohoj: [citat] Tacksam för svar. Ingen aning om hur stor skorstenspipan kan vara men det låter ju rimligt som du säger, att när huset byggdes så eldade man knappast bara i en eldstad åt gången.
2 svar · 1,5k läst
C
chekstrom: [citat] Hjälper det om du rör runt i veden så den trillar ner i botten. För är det inget bränsle nere vid hålet för den omvända förbränningen funkar det dåligt. Jag har liknande problem att veden "hänger" sig och brukar få göra så och då tar det fart och man kan stoppa i nytt. Skulle dock gärna slippa detta extra moment om någon har bra tips. Och veden är torr och väl klyvd.
4 svar · 2,8k läst
·
D
Derkaderb: [citat] Tack för svaret men har en sådan som körs också. Men skulle vilja ha ytterligare en pryl uppepå för att kunna rikta värmen lite med då kaminens placering i enplansvillan gör att det finns som två vägar dit man vill fördela värmen med lite mer "tryck".
2 svar · 2,8k läst
L
lediablo: https://www.tulikivi.com/se/produkter/W10_varmevaxlarsystem Men verkar inte helt lätt att få till det i efterhand
3 svar · 5,6k läst
D
datja: [citat] Kan du inte bara sota ner hela insidan?
3 svar · 2,8k läst
·
G
Grafström: Hej Har ett hus från 1981 som har haft vedpanna. 2001 skrotades pannan då fjärrvärme installerades. Kvar är skorsten (corten?) som stått kall i 20år. Tänker montera en kamin (ved eller pellets) men vet inte vilken modell jag ska välja. Den ska bara användas när det är riktigt kallt och när strömmen gått så den får gärna ha en kokplatta men inget måste. Någon som har ett tips
0 svar · 1,1k läst
·
N
Nutella: Jag hade samma fundering och utmaning när jag skaffade kamin för några år sedan och provade mig fram. Min erfarenhet är att: ja du bör klyva veden som är lite större och tjockare då det brinner lättare innan kaminen blivit varm (förutsatt att den är tillräckligt torr). Efter att ha använt yxa några år, vilket jag tyckte var både tungt och jobbigt, köpte jag en liten vedklyv på
45 svar · 13,8k läst
B
byron v2: [citat] Det är dumheter att köra ved i ugnen i 24 timmar!. Micron 10 min är möe enklare och billigare
40 svar · 38,5k läst
·
N
Nikoneer: [citat] Ja, pannan styr fortfarande laddpumpen, så jag kan tyvärr inte avvara några delar...
10 svar · 6,1k läst
·
M
marot858: Det blir test med ca 300 kg betongmarksten som jag nu har staplat runt insatsen upp i skorstenskanalen. Då finns det lite rörelsemån.
3 svar · 2,0k läst
S
sebbetg: Hej! Har en pellmax cu från 2018. Ska komplettera min 180 kvm tvåplansvilla med en luft/luft på nedervåningen. Är ganska nyinflyttad i huset och har inte jätte bra koll på min pelletspanna. Jag har bytt ut alla termostater till nya. Just nu så har jag ställt ner alla termostater till 3 eftersom det blir väldigt varmt annars (nu håller jag cirka 20 grader) och går åt cirka en säck
0 svar · 1,0k läst
L
Llvin: Hej! Har du lyckats lösa detta? Jag har samma problem. Satt in två tilluftsventiler men det hjälper inte.
8 svar · 6,4k läst
·
E
Eld: Nu funkar det. Man ska tydligen läsa hela installationsinstruktionen... Nya programvaran har ändrat vad inställningsrattarna används till. Den var ställd på 135min startfördröjning och så länge väntade jag inte.
1 svar · 2,8k läst
·
K
karlmb: [citat] Vad är problemet med en stor skorstren och pelletseldning?
10 svar · 3,0k läst
Tomture61
Tomture61: Öppna spisar, kaminer , kakelugnar , täljstensugnar och vedspisar bla. Hittade denna sida , har länge sökt om just detta . https://www.land.se/landkoll/brandexperten-darfor-finns-3-4-timmarsregeln-for-vedeldning/
0 svar · 995 läst
G
Granström2: [citat] Nedläggning av Barsebäck var Miljöpartiets krav för att stödja Socialdemokraterna.
30 svar · 15,8k läst
·
Totte_S
Totte_S: I nuläget är det bra att kolla upp vad du kan få tag i innan vintern. Jag fick besked om leverans v18 2023 på kaminer som inte är beställda… Hoppas på leverans av vår kamin v 44. Vanliga mått mot näraliggande vägg är i storleksordningen 50 cm mot brännbar vägg, 20-25 mot brandmur. Jag håller med om att Vermont har en del kul, men också att den vanliga runda kaminen med stor
2 svar · 1,3k läst
F
fribygg: Titta på en fullisolerad Premodul, den accepteras nog av alla sotare och får ses som beprövad.
1 svar · 951 läst
yonna
yonna: En modern pelletskamin kan vara igång dygnet runt. Det största problemet är att den har begränsat magasin vilket innebär att den slocknar efter visst antal timmar utan påfyllning. Jag kör min nonstop oktober-mars men eftersom jag är hemma öppnar jag luckan och rengör glaset dagligen och sotar ut ett par ggr/veckan. Den går även när jag är borta några dygn men då fyller grannen mer
2 svar · 2,0k läst
E
eva aurell: [citat] Hur ska det övre spjället stå för att vara öppet? Är ju som en "barometer"" utan symboler som visar om öppet/stängt
4 svar · 3,1k läst
·
C
Cunningham: Håller på och byter keramik i min panna. Där ligger det ett brandsäkert vibrationsdämpande lager mellan keramiken och den metallfläns som keramiken ligger på. Finns ingen fläkt i den pannan men ibland blir det ett vibrerande ljud från pannan när den har bra (drag) förbränning, dock ej störande utan hörs bara i pannrummet.
6 svar · 4,4k läst
S
sagan1: Denna som jag tur nog mindes mig ha i en låda i källaren kanske löser problemet med oljud.Blir inte steglöst utan i fem steg men spelar nog ingen roll viktigast att iaf sänka varvet något så det inte blir som en bläster i pipan och köra lågvarv vid extrem kyla och blåst.
3 svar · 1,7k läst
·
P
Petter Forsen: Du har väll gjort bygganmälan? Vi gjorde samma för några år sedan och tolkade det inte som omfattande förändring, murstocken fanns öppensspis fans, var osäker på hur tätheten på murstocken var så ville ha en rostfri pippa. När sotaren kom och provtrycke upplyste han mig om att bygganmälan och startbesked krävdes. Anmälde samma dag att jag inte hade gjort samma bedömning av
11 svar · 3,3k läst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Ytterkant . Men obs , vedspisen / rökrör är 2 olika saker . Kolla med leverantören vad som gäller för avstånd till rökrör . http://www.sotarbolaget.se/fragor_svar.html
8 svar · 2,3k läst
·
MTBD
MTBD: [citat] Va blev svaret?
5 svar · 9,6k läst
S
StefanWest: Hej, det finns färdiga fläktar att köpa till Conturas serie 500/600 men inte till 700. Jag pratade med Contura som bekräftar att 720T har alla nödvändiga luftkanaler osv som behövs men att det inte har anpassat sina fläktpaket till 720T. Är det ngn som har antingen byggt egen fläkt till Contura 720T eller anpassat fläktpaket för 500/600-serien och installerat i en 720T?
0 svar · 1,5k läst
M
Martin Lj: Vi har självdrag + tystgående fläktar i badrummet. Har inte tänkt på att det luktar på någon speciell plats. Tycker det luktar typ överallt.
2 svar · 2,1k läst
·
S
saiter: Idag har jag sålt insatsen. Jag tipsade köparen att inte blanda in kommunens byggenhet. :p //AA
4 svar · 3,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Annars är ju traditionellt skyddet mot gnistor marmorstenen som sitter vid eldstadsplanet.
26 svar · 5,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.