Hej, jag använder en Värmebaroren Brännare med en Comet Värmebaroren pelletspanna.
Vi hade sotat pannan och den vägrade starta, "Låga" blinkade bara och fläkten var på en kort stund så senare matade vi in lite pellets under startfas och brännaren verkade vara på, så vi trodde att det funka för det brann och tog in pellets, det tog ca 10 min efter att hela rummet fylldes med rök, gråsvart rök typ.
Vi flyttat in rätt nyligen och vi har sotat den en gång innan också och vi hade inga problem då!
Hjälp behöver vi!
TACK!!
Vi hade sotat pannan och den vägrade starta, "Låga" blinkade bara och fläkten var på en kort stund så senare matade vi in lite pellets under startfas och brännaren verkade vara på, så vi trodde att det funka för det brann och tog in pellets, det tog ca 10 min efter att hela rummet fylldes med rök, gråsvart rök typ.
Vi flyttat in rätt nyligen och vi har sotat den en gång innan också och vi hade inga problem då!
Hjälp behöver vi!
TACK!!
Tänd på lite tidningspapper i sotluckan eller rökröret först så draget kommer igång.
UPPDATERING!
Slangen mellan fallröret och matarskruven smälte som orsakade mängder rök, de var det min pappa sa!
Så det blev alldeles för varmt i fallröret, vet ni varför?
Kan det vara fläkten som inte blåste bort värme som fanns i brännaren som man ha orsakat att värmen steg upp och smälte slangen?
Vill också lägga till att det kom ut rök från pelletsen försöket innan slangen valde att smälta ner.
Tack!
Slangen mellan fallröret och matarskruven smälte som orsakade mängder rök, de var det min pappa sa!
Så det blev alldeles för varmt i fallröret, vet ni varför?
Kan det vara fläkten som inte blåste bort värme som fanns i brännaren som man ha orsakat att värmen steg upp och smälte slangen?
Vill också lägga till att det kom ut rök från pelletsen försöket innan slangen valde att smälta ner.
Tack!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Avsaknad av drag av någon orsak.
Du har fått bakbrand!
Att slangen smälter är en säkerhetsfunktion så att inte elden ska kunna ta sig bakvägen till pelletsförrådet.
Jag tror som Daniel att ni har dåligt drag. Antingen är skorstenen tät eller så är det brist på tilluft till pannrummet.
Att slangen smälter är en säkerhetsfunktion så att inte elden ska kunna ta sig bakvägen till pelletsförrådet.
Jag tror som Daniel att ni har dåligt drag. Antingen är skorstenen tät eller så är det brist på tilluft till pannrummet.
Tack så mycket!
Här är en bild, är det den inringade som då blir skorstenen?
Låter logiskt ifall det är pga tät skorstenen, vi har en lång böjbar metall borste som vi tror användes för att göra rent där jag markerade, är det rätt eller vad tror ni?
Här är en bild, är det den inringade som då blir skorstenen?
Låter logiskt ifall det är pga tät skorstenen, vi har en lång böjbar metall borste som vi tror användes för att göra rent där jag markerade, är det rätt eller vad tror ni?
Det du ringar in är motdragsluckan. Den sitter på rökröret som går in i murstocken. Var är borsten du nämnde?
Här är en video på hur det ser ut inuti.Centano skrev:
Bilden visar ett hål där all rök tar vägen, menar du att man måste rensa den istället för tuberna inuti pannan? Eller båda?
Och som sagt, nyinflyttade till huset så har lite kunskap
Det där är tubborsten, den använder man när man sotar tuberna. Den där pannan ser inte ut att vara sotad på ett bra tag.
Aa märkte det också, men kan tuberna skadas eller finns det stor risk att något kan skadas när man använder borsten i tuberna?
Och ifall vi borstar rent tuberna, ramlar askan ner till lilla arean där all aska samlas? (vet ej vad det heter men den man tömmer när man sotar om ni fattar vad jag menar)
Och ifall vi borstar rent tuberna, ramlar askan ner till lilla arean där all aska samlas? (vet ej vad det heter men den man tömmer när man sotar om ni fattar vad jag menar)
Jag har inte sotat den pannan, men jag undrar om man inte sotar den nerifrån. Vedolux har en sotlucka på fronten. Jag har en Innova, den sotar man från toppen.
Okej, tack så jättemycket, om du hittar något som skulle kunna hjälpa skulle det uppskattas väldigt mycket, tack.
Så problemet är på grund av att det inte har sotats i tuberna? Så jag kan titta runt lite
Så problemet är på grund av att det inte har sotats i tuberna? Så jag kan titta runt lite