Hej.

upptäckte idag vatten bredvid pannan, ser att det droppar vatten ur ett litet rör på sidan av pannan. Någon som vet vad detta beror på? Är helt grön när de gäller sånt här dessvärre.. hoppas ni kan hjälpa mig! Bifogar bilder! På Bilden ovanför pannan är det röret till vänster som läcker.

• Delvis skymd vy av en blå dörr, skruvmejsel på golv, brunt föremål på dörren, trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrum med rörledningar, ventiler och skuggor på en blå yta. Slitet, oreda, potentiellt äldre installation.
    Skapa konto
M Mikael 81 skrev:
Om det är kylslingan ([länk]) kan det vara den svart/röda ventilen i bild 2 som inte längre är tät.

[länk]

Jaha okej! Försökte trycka lite på den röda pluppen men de hände ingenting. Känns som den inte går o trycka på får testa o ta i lite mer!

Uppdaterar lite, var nere imorse o ”pluppen” går inte o trycka på. Det röda är som ett lock, de gick o ta bort. Tog några bilder som bifogas. De bör väl ändå gå o trycka på denna mojäng??

• Sprinklersystem, röd huv med text "UTAN DECKPLÅT", mot grå bakgrund, säkerhetsinstruktion, installation av brandskydd.
    Skapa konto
  • Metallrör med avstängningsventil och sensor mot en texturerad betongvägg, indikerar troligen vatten- eller värmesystem.
    Skapa konto
  • Eldkabel med kontaktdon som ser ut som ett ansikte, fastklämt vid en stenvägg.
    Skapa konto
M Mikael 81 skrev:
Den har nog inte motionerats på ett tag - vilken tyvärr ventiler behöver - och har förmodligen fastnat. Kika här: [länk] och om du inte lyckas väcka den till liv igen behöver den nog bytas.
Jaha okej, får testa sen när jag kommer hem o ta i lite mer på den!! Smörjer på lite wd40 och trycker på den. För nu när jag tagit bort hatten borde det väl ändå vara lättare o kunna smörja samt ”ta i”? För blir väl den svarta delen högst upp jag trycker på?
Är helt nollad på detta, därför ja ställer dumma frågor.

Har inte det röda locket två piggar på undersidan som trycker in de två metallstiften som sitter i den svarta delen? Så att det alltså är det röda locket du ska trycka på för att motionera ventilen?

Jag gissar att du annars ska kunna skruva av även den svarta plastdelen och att själva ventilen sitter under där. I så fall bör det finnas ett stift där att testa att smörja. Har du möjlighet att stänga av inkommande vatten till ventilen (alternativt huvudkranen) så är du på den säkra sidan om något skulle vara trasigt.

M Mikael 81 skrev:
Har inte det röda locket två piggar på undersidan som trycker in de två metallstiften som sitter i den svarta delen? Så att det alltså är det röda locket du ska trycka på för att motionera ventilen?

Jag gissar att du annars ska kunna skruva av även den svarta plastdelen och att själva ventilen sitter under där. I så fall bör det finnas ett stift där att testa att smörja. Har du möjlighet att stänga av inkommande vatten till ventilen (alternativt huvudkranen) så är du på den säkra sidan om något skulle vara trasigt.
jo de stämmer, sitter två piggar där. Tänker att en kanske kan trycka direkt på stiften utan locket? Känns som en får mer kraft då.
Har en avstängning till vatten (tror jag) detta röret delar sig o går vidare till ett utkast på utsidan av huset, samt en kran i pannrummet, och även vidare till röret som denna ventil sitter på. Bifogar bild på avstängningen. Så bör kunna vrida av där?

• Källare med rörledningar, mätare, expansionskärl och diverse verktyg. Röd cirkel markerar potentiell anmärkning.
    Skapa konto
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Rostig trappstruktur, rör, kabel, och en väggventil markerad med röd cirkel. Skuggor och grov textur.
Skapa konto

Om du lossar den silvriga muttern kommer du åt själva ventilen med stiftet. Men innan du börjar greja kolla upp vart du stänger vattnet om det skulle börja läcka. Har inte pannan varit upp på hög temperatur då , eller droppar det hela tiden?

dof dof skrev:
[bild]
Om du lossar den silvriga muttern kommer du åt själva ventilen med stiftet. Men innan du börjar greja kolla upp vart du stänger vattnet om det skulle börja läcka. Har inte pannan varit upp på hög temperatur då , eller droppar det hela tiden?
Okej låter bra!! Det droppar hela tiden, upptäckte det igår kväll. Men fick ett strömavbrott i måndags hade då pannan under eldning. Så tror det blev nån typ av överhettning då eftersom pannan stängde av sig men de brann fortfarande. Men aldrig varit med om detta tidigare. så antar att det är från då det började läck.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.