Hej!

Jag är nyligen inflyttad i hus med en pelletskamin som uppvärmningskälla. Den har tyvärr krånglat och jag får felmeddelandet 'misslyckad start'. Det ska sägas att jag aldrig kommit i kontakt med en pelletskamin förut och är otroligt nybörjare men villig att lära mig så jag undrar om någon med lite mer kunskap kan hjälpa mig få någon ordning på det h är?
Brännaren är en Viking Bio från 2007.

Händelseförlopp:
Efter start av kaminen matas en startdos med pellets ut och elaggregatslampan tänds. Den gula lampan indikerar att startfasen är igång och fläkten går igång med växlande frekvens. Som jag läst mig till inleds det tre olika startförsök. Efter en tid börjar en röd lampan lysa (1 lång + 2 korta) som indikerar misslyckad start.

Felsökning:
Elaggregatet och rostret sitter på plats och brännaren är rengjord. Mina felsökningsförsök har lett till att jag tror att det är fotocellen som inte upptäcker en låga.

Detta då jag under startfasen testat att dra ut fotocellen från sitt fäste och lysa på den för att simulera en låga. När jag gör detta så lyser den gula lampan på kretskortet som indikerar en låga och mer pellets matas ut och efter ett tag får jag faktiskt en låga som jag kan se genom det lilla fönstret på kaminen. Brännaren går igång och panntemperaturen når inställt värde (har provat på 70 grader).

Efter en tid börjar en avsvalningsfas och temperaturen sjunker tills det att den röda lampan lyser och indikerar 'misslyckad start'.

Om jag istället under den tid brännaren är igång och jag faktiskt ser att det brinner genom glaset stoppar in fotocellen på sin plats så börjar den gula lampan indikera 'startfas'. Man kan ganska snabbt notera via det lilla fönstret att lågan i kaminen släcks och fläkten börja då åter gå igång med växlande frekvens och det hela slutar i en 'misslyckad start'.

Tror ni det är fotocellen som är problemet här? Jag har rengjort kammaren där fotocellen sitter och såklart även fotocellen själv.

Tack på förhand!

/En förvirrad och nybliven villaägare
 
Är det en pelletsbrännare i en panna?
Titta så att det verkligen är fri sikt för fotomotståndet in i brännkammaren..
Lyser du in där motståndet ska sitta, så ska du kunna se ljuset inne i brännaren, eller tvärtom
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Är det en pelletsbrännare i en panna?
Titta så att det verkligen är fri sikt för fotomotståndet in i brännkammaren..
Lyser du in där motståndet ska sitta, så ska du kunna se ljuset inne i brännaren, eller tvärtom
Yes det är en pelletsbrännare i en panna. Jag ska testa detta så fort jag kommer hem men när jag öppnade upp och kollade igår såg det fritt ut. Jag uppdaterar, tack!
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Kan ju vara fotomotståndet som börjar bli dåligt, om du måste lysa med ficklampa på det för att den ska indikera låga. Den jag skruvade med, räckte det med att jag bara riktade den mot ljuset i taket så gick den.
 
Jag har beställt nytt nu så får vi se hur det går. Jag uppdaterar om läget!
 
  • Gilla
perra i skogen och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr samma problem, plockat isär brännaren idag och hittade ingenting konstigt. Blir att ringa hit någon tror jag.
 
Kan du ta några bilder på brännaren, in i brännkammaren osv.
Vart i landet finns du?
 
Absolut, plockar isär och skickar imorgon! Jag bor i Vallentuna norr om Stockholm
 
Är du säker på att den matar tillräckligt med pellets? Hade själv problem i fjor med pelletsskruv som missade kanske var tionde inmatning och brännaren stannade under drift eller startade inte. Tog många timmar innan jag upptäckte vad som var fel...
 
R Rd 350 skrev:
Är du säker på att den matar tillräckligt med pellets? Hade själv problem i fjor med pelletsskruv som missade kanske var tionde inmatning och brännaren stannade under drift eller startade inte. Tog många timmar innan jag upptäckte vad som var fel...
I ett av mina föregående hus hade jag pelletsbrännare... kommer inte ihåg vilken typ dock.
Men den var väldigt känslig på kvalitén av pelletsen.
Sämre kvalité som lätt smulade = massor med stopp pga missad matning
 
Finns det dragbegränsare fill pannan och är den rätt inställd? För högt drag vid starttillfället kan göra att starten misslyckas. Finns en inställning på brännaren för "högt drag" som kan avhjälpa detta.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Kan du ta några bilder på brännaren, in i brännkammaren osv.
Vart i landet finns du?
Hej, här kommer ett gäng foton och filmer, säg till om jag ska ta flera!
 
  • Inre vy av rör med synlig svetsning och arbetsbänk i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av delar inuti en elektrisk apparat med ledningar och mekaniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en äldre elektrisk utrustning med kablar och mekaniska delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inblick genom ett rör visar delar av en mekanisk struktur i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en del av ett byggverktyg eller maskin med mätrulle och svarta komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Låg belyst bild av ett mörkt utrymme med en öppning som släpper in ett litet ljusflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inblick i en rörstump med synlig inre mekanism i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk kopplingslåda med kablar och komponenter, möjligen i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk apparat som visar interna komponenter och ledningar på en verkstadsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en del av en maskin med metallkomponenter och elektriska ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre delar av en värmepanna, med synliga rör och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
Boyner Boyner skrev:
Absolut, plockar isär och skickar imorgon! Jag bor i Vallentuna norr om Stockholm
Kan ju inte se några direkta fel på bilderna.
Rostret som ligger över tändelementet har du i när du eldar ? Tycker det ser ut att vara spår efter den iaf.
Kan ju prova att lägga i lite extra pellets i brännaren innan du startar den, om startdosen är för liten.
 
R Rd 350 skrev:
Är du säker på att den matar tillräckligt med pellets? Hade själv problem i fjor med pelletsskruv som missade kanske var tionde inmatning och brännaren stannade under drift eller startade inte. Tog många timmar innan jag upptäckte vad som var fel...
Jag har provat att lägga i lite extra pellets men utan resultat
 
G Granström2 skrev:
Finns det dragbegränsare fill pannan och är den rätt inställd? För högt drag vid starttillfället kan göra att starten misslyckas. Finns en inställning på brännaren för "högt drag" som kan avhjälpa detta.
Jag har en dragbegränsare men osäker på om den är rätt inställd. Vet du vart jag hittar denna inställning? Är det på kretskortet eller på panelen för pelletskaminen?

Det som däremot får mig att tro att problemet inte är för högt drag är att jag kan få igång brännaren om jag, som jag beskriver i inlägget "simulerar" en låga. Detta genom att ta ut fotocellen ur fästet och ha tänt i rummet där brännaren står. Men där kan jag ha fel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.