Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Köper icke på apoteket , går inte på meducin. Vad går du på?
Receptfritt från kranen och inte betalt med kort.

torparavgrund torparavgrund skrev:
Inte för att vara sån, men detta låter otroligt naivt, lite som de som tänker att avlyssning och så inte är så illa för att vadå, "jag har ju inget att dölja".

Om information finns insamlad så kommer information att användas. Tyskarna lärde sig detta den smärtsamma vägen med först Gestapo och sedan Stasi, och de blev så allergiska mot insamlande av information att de än idag saknar motsvarighet till våra svenska personnummer.

Medans vi svenskar i vår oändliga auktoritetsvurm bara förutsätter att när staten och storbolag sitter med enorm mängd information om varje medborgare och möjlighet att fjärrstyra och kontrollera så skulle den väl aaaaaldrig få för sig att använda denna information på ett missgynnande sätt... eller?
Nu jobbar jag på ett av de större bolagen men fram med foliehatten om du känner för det.

Attacker mot elnät kan absolut ske, och det är ingen omöjlighet att det riktas mot smarta elmätare i framtiden, men att tro att nätbolagen eller staten ska använda det på felaktiga sätt tycker jag är löjligt.

I Sverige har vi en ellag som ställer höga krav på leverans, och straff om dessa krav inte följs. Ingen skulle därmed tjäna på att stänga av strömmen hos de som förbrukar "mycket".
Momentanavläsningen används för att se så kunderna har godkända spänningsvärden och för att hitta fasbortfall eller liknande. Brytarfrånslag används när kunder inte betalar sina elräkningar, eller när ett nollfel inträffat för att inte kundens hus ska brinna ner.

V ViktorHg skrev:
Nu jobbar jag på ett av de större bolagen men fram med foliehatten om du känner för det.

Attacker mot elnät kan absolut ske, och det är ingen omöjlighet att det riktas mot smarta elmätare i framtiden, men att tro att nätbolagen eller staten ska använda det på felaktiga sätt tycker jag är löjligt.

I Sverige har vi en ellag som ställer höga krav på leverans, och straff om dessa krav inte följs. Ingen skulle därmed tjäna på att stänga av strömmen hos de som förbrukar "mycket".
Momentanavläsningen används för att se så kunderna har godkända spänningsvärden och för att hitta fasbortfall eller liknande. Brytarfrånslag används när kunder inte betalar sina elräkningar, eller när ett nollfel inträffat för att inte kundens hus ska brinna ner.
V ViktorHg skrev:

Nej helt klart, mer övervakning har aldrig fört något dåligt med sig och varken stat eller storbolag skulle få för sig att göra något oetiskt eller olagligt med de möjligheter till kontroll de fått.

Den som lever får se, och jag har gärna fel, men när valet står mellan kontrollerade strömavbrott och okontrollerade strömavbrott lär det komma fram hur övervakningen används. (Förmågan att stänga av en kunds el har ju funnits hur länge som helst, det enda nya är övervakningen av individuella hushåll).

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.