Bor i ett hus med vedpanna och vattenburen värme från vedeldning. Jag har tillräckligt med ved för den här vintern, men skulle behöva veta hur mycket jag behöver beställa för kommande år. Säljarna har ingen aning - de tog ner träd på sin egen skogsmark norröver och körde ner efter behov.

Har därför två frågor:

1. Mellan tummen och pekfingret - hur mycket ved behövs för en 30-tals villa, halvbra isolerad, å 120 kvm (ouppvärmd källare). SE2. Vill ha ”lagom varmt”, ca 19-20 grader.

2. När man anger mått för hur mycket man gör av med/hur mycket ved som behövs - är det då staplad eller stjälpt mått som normalt anges? Är ju rätt stor skillnad i mängd, och det anges aldrig om man avser staplad eller stjälpt - samtidigt som veden ju generellt säljs stjälpt.
Dvs, om man säger att jag behöver 21 kubik/år, är det då 21 kubik i staplad mängd som avses - dvs 35 kubik stjälpt? Eller är det 21 kubik stjälpt, vilket är endast 12,6 kubik stjälpt.
 
  • Hög med splittrat, kluvet vedträ, olika längder, brunt och beige, för bränsle eller tändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du är osäker beställer du lämpligen hem så det räcker 2-3år, det är lämpligt att ha en buffert med torr kluven ved under tak om leveransen felar, det blir dåligt torkväder eller om du får ryggskott och inte hinner med veden i tid nått år.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
B
Håller med. Man vet ju aldrig när det blir en kall lång 10års vinter. Så man bör sikta på minst 1.5års vedförbrukning hemma. Pannved brukar vara lite grov och tar därför ibland lite extra lång tid att torka också, vilket indikerar längre tid för torkning.

Vad har du för volym i vedboden?

Att säljarna inte har en aning tror jag innebär att förbrukningen är hög. Nån aning har man. Jag hade nog beställt hem minst 30m3 stjälpt mått.
 
  • Gilla
Moa.L
  • Laddar…
Jag hade nog tagit hem motsvarande ca 20-25 kubik travat. Men hade även tagit em 50 för att kunna ha två årsbehov hemma för kallare och varmare väder och sen fått en uppfattning om förbrukningen
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du är osäker beställer du lämpligen hem så det räcker 2-3år, det är lämpligt att ha en buffert med torr kluven ved under tak om leveransen felar, det blir dåligt torkväder eller om du får ryggskott och inte hinner med veden i tid nått år.
Må så vara - men den informationen blir obsolet om jag inte vet ungefär hur mycket jag måste beställa, vilket var min fråga. Hur mycket ved går det åt, uppskattningsvis för en villa om 120 kvm, belägen i SE2, med en temp. runt ca 19-20 grader? Och avser det stjälpt eller staplad när någon anger hur många kubik som det går åt?

Först när jag vet det kan jag beställa :thinking:
 
Räkna med att det är stjälpt om inget annat nämns. Jag skulle tippa på ca 30 kubikmeter. Men som sagt skaffa gärna mer än ett års förbrukning. Det är bra om det kommer en 100årsvinter och för extra torktid.
 
B BSOD skrev:
Håller med. Man vet ju aldrig när det blir en kall lång 10års vinter. Så man bör sikta på minst 1.5års vedförbrukning hemma. Pannved brukar vara lite grov och tar därför ibland lite extra lång tid att torka också, vilket indikerar längre tid för torkning.

Vad har du för volym i vedboden?

Att säljarna inte har en aning tror jag innebär att förbrukningen är hög. Nån aning har man. Jag hade nog beställt hem minst 30m3 stjälpt mått.
Tror faktiskt inte att det beror på att förbrukningen är hög (eller låg), utan på att de är rätt korkade. Taskigt kanske, men sant. De har gjort såna idiotlösningar i huset att jag undrar om de hade alla hästar i stallet - talade för ett tag sen med en snickare och han förstod inte riktigt vilket hus jag bor i. Tills han förstod på min beskrivning av en del exteriöra lösningar - då konstaterade han att de tidigare ägarna nog inte hade alla indianer i kanoten. Så att de inte har någon aning tror jag faktiskt beror på att de inte har någon aning. De har inte ens haft ett vedskjul, har bara staplat veden lite här och där där det typ funnits plats… Nu bygger jag mig fyra vedskjul å 9+9+6+4 kubik, och så finns det möjlighet att stapla ved längs en garagevägg, där får det nog plats en 7,8 kubik till. Och så några kubik i källaren åt gången. Så totalt kan jag väl ha ca 40 kubik staplat på ett någotsånär vettigt sätt.

Skickade iväg en beställning på 40 kubik stjälpt till våren, men då kanske det är idé att lägga på lite på den beställningen. Bara för att vara på den säkra sidan…
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Räkna med att det är stjälpt om inget annat nämns. Jag skulle tippa på ca 30 kubikmeter. Men som sagt skaffa gärna mer än ett års förbrukning. Det är bra om det kommer en 100årsvinter och för extra torktid.

30 kubik stjälpt är ju inte supermycket - bara 18 kubik travat. Räcker det för ett års förbrukning alltså?
 
Det var vad jag skaffade första vintern, det räckte inte. Men jag har ett större oisolerat hus, dock längre söder ut. Jag skulle rekommendera dig att skaffa mer än 30kubik. Men det är min gissning att du hamnar i de krokarna. Nu har jag avsevärt mer i lager. Men jag har inte särskilt bra koll på hur stor förbrukning jag har.
 
M Moa.L skrev:
30 kubik stjälpt är ju inte supermycket - bara 18 kubik travat. Räcker det för ett års förbrukning alltså?
M Moa.L skrev:
Jag har tillräckligt med ved för den här vintern,
Hur mycket har du nu som ska räcka den här vintern? Dubbla eller trippa det så du har marginal.

18m3t jag tror jag inte räcker, det är många som eldar mer än så i mina trakter i Östergötland men utan att veta vad huset brukar förbruka är det ju rätt meningslöst att försöka gissa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.