2 285 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Tappar tryck i värmekrets vid varmvatten uttag.
Men vet du att trycket i systemet påverkar expasionskärlet om a-tanken inte körs om värmepumpen går?Trycket kanske inte ökar något om värmepumen går.Tror inte systemstrycket är TS problem.
De är 1,5 b i förtryck men ska dubbelkolla och sen fylla på systemtryck med 0.3 b över förtrycket. Sen ska jag elda, just nu verkar de som jag fyllde på för lite vatten sist jag hade borta x-kärl o bytte säkerhetsventil.
Ska även kolla vad ja har för förtryck i lilla x-kärlet, borde behöva vara samma förtryck om man har två tänker jag
Ska ge mig ut efter kaffet
Ska även kolla vad ja har för förtryck i lilla x-kärlet, borde behöva vara samma förtryck om man har två tänker jag
Ska ge mig ut efter kaffet
Jag sänkte förtrycket till 1,2 bar och sen fyllde på system sidan till 0.3 bar över förtrycket, alltså 1,5 bar.
Hittade även ett av elementen som var i princip tomt på vatten efter en luftnings runda.
Fick upp tanken i bott och topp till 80C och trycket steg endast till 2.1 bar.
Säkerhetsventilen löser vid 2.5.
Tog en ordentlig varmdusch efter de för att se om jag tappade trycket på systemsidan men manometern hade inte rört sig en millimeter.
Förhoppningsvis så har de hållt sig tills imorgon. Har de gjort det så antar jag de var ett för högt förtryck och för lite vatten i samband med mycket luft på system sidan som var boven
Enligt en expansionskärls "guide" jag hittade så är trycket inställt efter 10m höjd till högsta elementet. Men radiatorerna är jämnvarma och goa på övervåningen också så då får de vara.
Håller tummarna att de funkar nu, har bott i pannrummet dem sista veckorna
Hittade även ett av elementen som var i princip tomt på vatten efter en luftnings runda.
Fick upp tanken i bott och topp till 80C och trycket steg endast till 2.1 bar.
Säkerhetsventilen löser vid 2.5.
Tog en ordentlig varmdusch efter de för att se om jag tappade trycket på systemsidan men manometern hade inte rört sig en millimeter.
Förhoppningsvis så har de hållt sig tills imorgon. Har de gjort det så antar jag de var ett för högt förtryck och för lite vatten i samband med mycket luft på system sidan som var boven
Enligt en expansionskärls "guide" jag hittade så är trycket inställt efter 10m höjd till högsta elementet. Men radiatorerna är jämnvarma och goa på övervåningen också så då får de vara.
Håller tummarna att de funkar nu, har bott i pannrummet dem sista veckorna
Klicka här för att svara
