Har en gammal Baxi/Perifal Solo i källaren kopplad mot 3 acctankar via laddomat.
Nu kommer kanske en dum fråga.
Vad jag undrar är om pannan har någon inbyggd cirkulationspump? Jag tycker att systemet har blivit "tystare" och att det tar längre tid att värma tankarna. Dessutom har säkerhetsventilen på pannan släppt ut vatten några gånger.
Hittar ingen cirkulations-/anläggningspump i ritningarna på Baxis hemsida.
 
Pannan har ingen pump, det är laddomaten som sköter laddningen. Sen har du säkert en shuntgrupp ut från tankarna. Att säken har släppt ut vatten kan bero på 2 saker. Dåligt med luft i exspantionskärlet eller trasig blåsa i dito. Hur varm blir pannan, vad visar det för temp på dom 3 temp-mätarna. Det kan vara att termostaten i laddomaten inte reglerar som den ska utan är för mycket öppen/stängd- Dom har en förmåga att kärva om dom inte har varit i gång på ett tag.
 
  • Gilla
Roland AC
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Pannan har ingen pump, det är laddomaten som sköter laddningen. Sen har du säkert en shuntgrupp ut från tankarna. Att säken har släppt ut vatten kan bero på 2 saker. Dåligt med luft i exspantionskärlet eller trasig blåsa i dito. Hur varm blir pannan, vad visar det för temp på dom 3 temp-mätarna. Det kan vara att termostaten i laddomaten inte reglerar som den ska utan är för mycket öppen/stängd- Dom har en förmåga att kärva om dom inte har varit i gång på ett tag.
Tack för svaret. Då ska jag koncentrera mig på laddomaten. Pannan blir 90 grader innan den "släcker" ner. Är inte hemma just nu men jag vill minnas att de ligger runt 70. Den som visar temperaturen på vattnet från botten på tankarna ligger lägre.
Det är ventilen på pannan, inte på expansionskärlet som löst ut några gånger.
 
Kokpunkt nästan uppnådd på pannan och då stänger den ner sig med att stänga av fläkten. Kolla in termostaten, den sitter från sidan på laddomaten.
 
J jonaserik skrev:
Kokpunkt nästan uppnådd på pannan och då stänger den ner sig med att stänga av fläkten. Kolla in termostaten, den sitter från sidan på laddomaten.
Mycket riktigt, fläkten stänger av och elden falnar, det funkar som det ska. Jag har också funderat på om det är termostaten/ventilen på "bottensidan" av Laddomaten som spökar.
Ska se om jag lyckas få ut den. Enligt vad jag läst så kan de som du skriver kärva, och dessutom akn locket sitta tämligen hårt.
Tack för hjälpen och dina goda råd..
 
Vad visar termometrarna på laddomaten?
Det finns en knapp på pannan för att stänga av laddomatpumpen, står den i rätt läge?
 
Finns ingen termostat i botten, det är en ventil som är öppen när pumpen inte går, självdrag.
 
  • Gilla
Roland AC
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad visar termometrarna på laddomaten?
Det finns en knapp på pannan för att stänga av laddomatpumpen, står den i rätt läge?
Jo knappen står i rätt läge.
 
J jonaserik skrev:
Kokpunkt nästan uppnådd på pannan och då stänger den ner sig med att stänga av fläkten. Kolla in termostaten, den sitter från sidan på laddomaten.
Hej
Det var cirkulationspumpen på laddomaten som har spökat, och nu har den skurit. Jag bytte till en ny och nu funkar det som det ska igen. Tack för dina/era tankar.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.