Fick vid årets brandskyddskontroll nedslag på att murstocken var utan puts på vinden, har aldrig varit problem tidigare. Men fick även föreläggande på kanalerna som ska glidgjutas är tanken. Och då skulle han inte godkänna glidgjutnings utan att det var puts på vinden. Problemet är att ena takstolen går emot så jag vet inte hur man ska gå till väga för att slippa ta bort den och få puts bakom... Går de få någon typ av dispans?

• Trånga utrymmen, träbjälkar, tegelvägg, isoleringsmaterial, byggspån, potentiell renoveringsplats, damm, spindelnät, mörk hörna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Vad är det för föreläggande på kanalerna? Var läcker det?

Putsning av murstocks yttersida är mycket riktigt en del av gamla tiders brandskydd. Sotaren har rätt där. Har någon murat om skorstenen och missat putsningen?

Att putsa murstocken gör du på en em, jag har gjort det. Köp hem kalkbruk. Du kan välja hydrauliskt på säck som kommer med ballast och blandas med vatten. Eller så gör du som jag gjorde blandar en kalkpasta av Murkalk E och sen tar du kanske 3 volymdelar natursand 0-4 mm och 1 volymdel kalkpasta. Vispa ihop med blandare. Fördelen med dylikt kalkbruk är att det inte härdar förrän det torkar så ligger det under lock/plast så har du veckovis på dig att jobba med det.

Kalkputs det är väldigt förlåtande och trevligt kletigt att putsa med som amatör men se till att skydda ögon med skyddsglasögon och ha torra handskar som du snabbt kan byta om du klantar dig och får bruk på handskarna. Det fräter bra.

Hade sotaren synpunkter på den bärande regeln? Eller skulle sotaren acceptera att du petar i puts mellan regeln och murstocken?

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
C
Lättare sagt än gjort att komma åt och putsa på baksidan där... :thinking:

Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Är det inte öppet från andra sidan där det inte sitter en takstol i vägen?

C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inte öppet från andra sidan där det inte sitter en takstol i vägen?
Kanske, men ändå inte så lätt att komma åt med ca. 2 dm högt i tak... :rofl:

Hade sotaren ingen synpunkt på att takstolen går dikt mot skorstenen ska du vara glad. Det är ju brännbart material alldeles för nära skorstenen enligt dagens brandskyddsregler.

Jag hade nog bara putsat det som går att komma åt. Jag har svårt att tro att sotaren förväntar sig puts mellan takstolen och skorstenen. Frågan är om det inte borde tryckas dit någon isolering istället, typ stenull.

• Gilla
Eld
  • Laddar…
Claes Sörmland
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag hade nog bara putsat det som går att komma åt. Jag har svårt att tro att sotaren förväntar sig puts mellan takstolen och skorstenen. Frågan är om det inte borde tryckas dit någon isolering istället, typ stenull.
Funderade på en skiva tillskuren plåt så att det blir gastätt mellan murstock och takstol. Kan spikas (skruvas) I teglet i nederkant och sen putsa teglöet hela vägen till takstolen så att underkanten av plåten putsas in.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C
Henningelvis Henningelvis skrev:
Frågan är om det inte borde tryckas dit någon isolering istället, typ stenull.
Enligt rekommendationen (t.ex. https://www.skorstensfolket.nu/wp-content/uploads/rokkanal-2.pdf) är det tveksamt.
Luftspalt är bättre/effektivare än isolering eller puts.

Petar man dessutom in puts där ligger bjälken tekniskt sett dikt an murstocken och riskerar att bli ännu mer anmärkningsvärd.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Kan vara så att det inte är någon rökkanal på sidan mot takstolen, då räcker det ju att putsa det som syns och vara nöjd med det. Ibland ser det ut sådär med rökkanal innanför takstolen men då brukar det vara dubbla stenar i omslutningsväggen runt skorstenen för att lösa brandskyddet.

Är också lite nyfiken på hur ett föreläggande har formulerats

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja de ä ju problemet, ut i mot den låga delen kan jag nog sträcka mig in och få på puts, men de är ju den jäkla regeln som är problemet

V vinylskiva skrev:
Kan vara så att det inte är någon rökkanal på sidan mot takstolen, då räcker det ju att putsa det som syns och vara nöjd med det. Ibland ser det ut sådär med rökkanal innanför takstolen men då brukar det vara dubbla stenar i omslutningsväggen runt skorstenen för att lösa brandskyddet.

Är också lite nyfiken på hur ett föreläggande har formulerats
Nej rökkanalerna ligger på (långsidan) ock andra sidan där det går fritt.

Claes Sörmland
Pontus1994 Pontus1994 skrev:
Ja de ä ju problemet, ut i mot den låga delen kan jag nog sträcka mig in och få på puts, men de är ju den jäkla regeln som är problemet
Lös det med en plåt mellan regeln och murstenen. För en 0,7 mm plåt går säkert att peta in bakom takstolens regel.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Pontus1994 Pontus1994 skrev:
Nej rökkanalerna ligger på (långsidan) ock andra sidan där det går fritt.
Då räcker det att vara noggrann vid dom sidorna där rökkanalerna går, smeta runt hela så klart så det ser snyggt ut men det gör ju inget om du bommar lite där det inte utgör något problem

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lös det med en plåt mellan regeln och murstenen. För en 0,7 mm plåt går säkert att peta in bakom takstolens regel.
Men tror du sotaren godkänner det som åtgärd?

V vinylskiva skrev:
Då räcker det att vara noggrann vid dom sidorna där rökkanalerna går, smeta runt hela så klart så det ser snyggt ut men det gör ju inget om du bommar lite där det inte utgör något problem
De jag är orolig över är ju att han noterat att takstolen sitter där och att de är ett problem att få in puts bakom den..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.