11 565 läst ·
47 svar
12k läst
47 svar
Vilken panna ska jag välja?
Jag tror inte att det är nån fara att sprida aska från en vedpanna om man inte har eldat blöjor, hushållsavfall mm som förespråkas i vissa andra trådar i detta forum.apersson850 skrev:Ja, att låta askan flyga ut genom skorstenen måste vara ett av de bästa, eller snarare värsta, exemplen på skitsnack man kan tänka sig. Att någon bara kan få för sig något så dumt? :-?
Att lära sig förstå den anläggning man driver, så att man inte vräker ut mer tjära, aska och annat elände än vad som är tvunget, är ju ett av de mest självklara krav man kan ställa på all verksamhet, inklusive husuppvärmning.
Vad jag vet sprider man aska från större flispannor i skogen i vissa kommuner.
Att däremot elda med sur ved eller felaktigt inställda luftregister i en panna är ett mycket större hot mot miljön.
Dom som eldar tryckinpregnerat i sin panna bör dock av ordentlig skyddsutrustning på sig när dom sotar och askar ur.
Tyvärr finns det ju dom som inte fattar detta med tryckinpregnerat.
Det rekomenderas ju överallt att man ska återföra askan till naturen.. typ i rabatterna..
då kan det ju inte vara nån större fara med den askan som följer med upp genom skorstenen heller då.. förutom att det är lite trist att behöva tvätta bilen hela tiden..
/Daniel
då kan det ju inte vara nån större fara med den askan som följer med upp genom skorstenen heller då.. förutom att det är lite trist att behöva tvätta bilen hela tiden..
/Daniel
Jag menar inte att askan är miljöfarlig. Men alla bor ju inte i Sibirien, med 500 km till närmsta granne. Hur roligt tror ni det blir när grannen får tvätten askprickig?
Elda tryckimpregnerat är mycket bättre, i så fall. Inga mygg på hela sommaren!
Ska man värma 200 m² i Norrbotten skulle jag då inte vilja ha mindre tankar än 3000 liter, med en panna med en effekt på 40 - 50 kW därtill.
Elda tryckimpregnerat är mycket bättre, i så fall. Inga mygg på hela sommaren!
Ska man värma 200 m² i Norrbotten skulle jag då inte vilja ha mindre tankar än 3000 liter, med en panna med en effekt på 40 - 50 kW därtill.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden