Hej och god fortsättning :)

Har en liten fundering på att montera en draglucka, för jag får knappt någon aska
längst ner i pannan (en Nibe Alpha Combi), utan askan följer med upp och lägger sig högst upp i pannan på effekt och direktspjället..

Eller kan det bero på något annat än draget?

Mvh Daniel
 
Jag hade ett enormt drag innan jag monterade min. Ofta var rökgaserna mer än 500 grader beroende på vedkvaliteten. Det är inte bra för metallpipan och en massa värme for ju ut i stället för att stanna i pannan. Reglerade med direktspjället men det blev aldrig bra längre än en stund. Blåste det ute så stod det en gnistkvast ur skorstenmynningen.
Efter montaget ligger rökgaserna på mellan 250-300 grader beroende på hur sotad pannan är och gnistorna är få nu. Jag har fått för mig att vedförbrukningen minskade också. Placebo-effekt kanske...
 
Mina rökgaser ligger på 200-300 beroende på vad jag kör med för ved, och när pannan
är sotad senast..

/Daniel
 
Daniel78 skrev:
utan askan följer med upp och lägger sig högst upp i pannan på effekt och direktspjället..

Eller kan det bero på något annat än draget?

Mvh Daniel
Du eldar väl inte med öppet direktspjäll? med direktspjäll menar jag ett spjäll som leder röken direkt till skorstenen utan att passera värmeöverföringsytor i pannan, den ska vara öppen när man lägger in ved och hindra röken att komma ut i pannrummet. Den skall vara stängt och hålla tätt under eldningen!
gaia
 
Nejdå.. direktspjället är stängt..

/Daniel
 
Daniel78 skrev:
Nejdå.. direktspjället är stängt..

/Daniel
OK :) ... uppfattade fel det du skrev om att askan samlades där ....
gaia
 
Menar ni att er rökgastemp varierar mellan 100 grade beroende på ved & sot?
Min varierar kanske 20c :o
En Albin underförbränning från -96.
 
Nja, den varierar mellan 200-250 grader beroende på sot, och 200-300 beroende på om jag eldar "riktig ved" eller virke, virket "övertänds" mycket lättare, så det brinner i halva eldstaden, istället för bara i botten som det gör med ved.

/Daniel
 
Daniel78 skrev:
Hej och god fortsättning :)

Har en liten fundering på att montera en draglucka, för jag får knappt någon aska
längst ner i pannan (en Nibe Alpha Combi), utan askan följer med upp och lägger sig högst upp i pannan på effekt och direktspjället..

Eller kan det bero på något annat än draget?

Mvh Daniel
En motdragslucka på rökröret är alltid bra att ha/bör alltid finnas..
Det samlas ändå mycket aska uppe i pannan har jag märkt så det är konstruktionen som det beror på, Min rökgastemp ligger på runt 200° med motdragsluckan på 25 pa vilket är rekomenderade draget till pannan med ved eldning..

Problemen med övertändning i eldstaden beror på att dragluckan är för mycket öppen bl.a..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.