Var i fredags på fest hemma hos några som använder en finsk stoker och eldar spannmål havre och vete .'
stokern var kopplad till en gammal panna osby 40kW
dom påstod att det var mycket billigare än pellets,
dom har en liten vagn utan för garaget med spånnmål med en skruv in till stokern.
dom har avtal med en bonde som kommer dit en gång i månaden och fyller på "vagnen" med bränsle.

är det någan där ute som använder stoker ??

dom säger att det var halva kostnaden mot pellets. Stä'mmer det????????????+
men att som kan använda pellets,flis,majs mm om dom skulle vilja.
tror att stokern hette " satölö" eller nåt liknande

detta passar nog inte alla pga att man skall nog ha kontakt med en "bonde"

detta systen är viss ganska vanligt på Åland enligt värdfamljen,





 
Säätötuuli hette den nog. En stoker som man kan elda det mesta med.
Det blir mycket aska av spannmål. Nån sorts askurmatning är inte helt fel.
De flesta pelletsbrännartillverkare börjar nu ha en spannmålsbrännare i sitt sortiment, BAXI har t.ex. sin MultiHeat-panna, IWABO har en brännare (har jag för mig).
Bor man bredvid nån bonde som odlar spannmål så finns det säkert pengar att spara.
Tänk på att det kan följa med en hel del mögelsporer i spannmålet, så en hög grad av automatisering innan förbränningen är bra.
 
rovral skrev:
dom påstod att det var mycket billigare än pellets,
dom har en liten vagn utan för garaget med spånnmål med en skruv in till stokern.
dom har avtal med en bonde som kommer dit en gång i månaden och fyller på "vagnen" med bränsle.

dom säger att det var halva kostnaden mot pellets. Stä'mmer det????????????+
Havre innehåller ca 4100 kWh/ton o pellets ca 4800 kWh/ton, Priset ligger på havre för runt 1000:-/ton för prima kvalite men billigare om man får tag på sämre kvalite (ca 300-600:-/ton) o pellets 2000-2600:-/ton så även om man inte känner nån bonde så kan det vara lönande att elda spannmål..

Betalar man 1:-/kg för havren så motsvara det ca ca 24 öre/ kWh
För pellets blir det om man betalar 2:-/kg 41 öre/kWh o vid 2,5:-/kg 52 öre/kWh..

Det börjar även komma spannmålsbrännare med eltändning vilket är att föredra.. Thermia farmjet är en sådan http://www.ariterm.fi/pdf_swe/ARIMAX_Farmjet_havrebr[a]nnare.pdf
 
Hej.
Jag använder en sonnys multistoker som sitter i hop med en ctc panna
rigent 10 tror jag att den heter. Det funkar bra men det blir mycket aska
man får aska ur varje dag när det är kallt.
 
Havre är billigt, men kräver eftertanke, både vad gäller hantering av aska, sintringsbesvär och syrahållfasthetsproblem. Jag har en granne som börjat köra havre för ett par år sen, han är väl inne på sin 5:e eller 6:e brännarkopp vid det här laget.

Lästips här och här.
 
Jag har satt in ett rostfritt rör (eller slang) som ska hålla hoppas jag.
Jag har bara använt den en vinter (förra). Jag har en luftvermepump som klara till ca -5°. Och det känns lite som det är lite för mycket jobb när det är så här varmt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.