Majgårdarna
Finns det några problem med att ha en 55 L varmvatten beredare
i serie efter pannan. Som en slut värmning av tappvarmvattnet.

Då skulle man slippa värma upp hela systemet på sommaren och bara hålla 55L
varmt kan ju inte dra mycket ström?

Någon som kör så? Vad tror ni skulle det fungera?
 
Det fungerar alldeles utmärkt. Däremot måste blandningsventilen på beredaren kopplas om: vatten från slingan i acktanken direkt till kallvatteninloppet på beredaren, anslutningen på ventilen mot inloppet på beredaren pluggas. Detta för att ventilen alltid ska ha tillgång till kallt vatten, annars riskerar man att få 80-gradigt vatten i kranarna.
 
Farsan gjorde så, bara att han kopplade in sig efter blandningsventilen.... Han värmde alltså med el ett helt år och inte bara på sommaren.
Märkte ingen skillnad på elförbrukningen då de bytte frysskåp samtidigt.
 
Majgårdarna
Jag har en blandnings ventil som sitter längre bort på ledningen.
Kan man inte bara ta bort blandnings ventilen på beredaren?
Lite osäker hur det ser ut..


Finns det någon anledning och inte ha en rostfri beredare?
 
Majgårdarna
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.