2 820 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
vvb i serie med slingor i ack
Finns det några problem med att ha en 55 L varmvatten beredare
i serie efter pannan. Som en slut värmning av tappvarmvattnet.
Då skulle man slippa värma upp hela systemet på sommaren och bara hålla 55L
varmt kan ju inte dra mycket ström?
Någon som kör så? Vad tror ni skulle det fungera?
i serie efter pannan. Som en slut värmning av tappvarmvattnet.
Då skulle man slippa värma upp hela systemet på sommaren och bara hålla 55L
varmt kan ju inte dra mycket ström?
Någon som kör så? Vad tror ni skulle det fungera?
Det fungerar alldeles utmärkt. Däremot måste blandningsventilen på beredaren kopplas om: vatten från slingan i acktanken direkt till kallvatteninloppet på beredaren, anslutningen på ventilen mot inloppet på beredaren pluggas. Detta för att ventilen alltid ska ha tillgång till kallt vatten, annars riskerar man att få 80-gradigt vatten i kranarna.
Skulle det funka och göra så här?
http://lh3.google.se/image/725hansson/RfU9EZSgeUI/AAAAAAAAAGY/iBzwpXznnTk/VVB.JPG
Ska man skippa avstängnings ventilerna och ha el beredaren på jämt.
Kan väl bli lite risk för legionella i den om man har den av på vintern när man eldar för värme. Därför tänkte jag att det kunde vara bra med avstängnings ventiler och bara ha den på på sommaren
http://lh3.google.se/image/725hansson/RfU9EZSgeUI/AAAAAAAAAGY/iBzwpXznnTk/VVB.JPG
Ska man skippa avstängnings ventilerna och ha el beredaren på jämt.
Kan väl bli lite risk för legionella i den om man har den av på vintern när man eldar för värme. Därför tänkte jag att det kunde vara bra med avstängnings ventiler och bara ha den på på sommaren
Klicka här för att svara