14 635 läst ·
17 svar
15k läst
17 svar
Öppenspis - går det att få lite mer verkningsgrad?
Jag tror att det som orustfredrik menar, är att om röret läcker så sprutar man in kolmonoxid i rummet, blir rökförgiftad och dör.orustfredrik skrev:
Orsaken till att röret börjar läcka är att det är en ganska otäck miljö inne i, eller strax över, en eldslåga, vilket leder till att röret rostar mycket snabbare än vanligt.
Syrafast stål rekomenderas varmt
/ Fredrik
Tack, Fredrik! Det var ungefär precis det jag menade. Vissa dagar är man inte så verbal...

jungman skrev:
Glömde visst, så du menar att med dessa åtgärder så kommer temperaturen sänkas i skorstenspipan = mindre väme i pipan = sotar"fan" borde godkänna en sådan konstruktion - MEN pipan är utdömd (eftersom de inte sotat på 3 år...) därför vara slamning ok för en öppen spis, skulle vi ha kasett så var rör ett krav.
Tydligen har någon på något universitet fått en timmervägg att brinna som ligger dikt ann en murstock och murstocken blev 80 grader. Min ifrågasättning hur fan jag skulle lyckas få murstocken att bli 80 grader vid timmerväggen (murstocken är ca:15cm tjock till timmerväggen) med myseldning fanns inget svar på utan "generella regler och krav".
Vänl,,,
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden