Så här ett par veckor efter man flyttat in i nyköpta huset börjar man fundera på en del grejer. Framförallt så tänkte vi elda en del med ved för att tjäna lite slantar men jag förstår mig inte på hur dom har kopplat in ack-tanken. Ska det vara så här eller är detta nån konstig hemmapularkoppling?
Har en ctc regent från -93 med en ack-tank på 500 liter kopplad till.
Enligt schemat på pannan sitter det från anslutningen expansion ett rör till toppen på tanken med en avstickare till vad jag tror är röret som går upp genom taket. Från botten på tanken sitter ett rör till botten på pannan. Övre röret går att stänga med en ventil.
Efter att sotarn vart och kollat och provtryckt skorstenen så proveldade vi. Efter 4-5 timmars eldning visade panntermometern 60 grader, övre mätarn på tanken ca 50, mittersta ca 30 och nedre 20. Detta verkar väl inte riktigt, framförallt tycker jag att panntemperaturen ska gå över 60?
Bifogar förklarande bilder.
Ligger lite dammiga & rostiga delar till en laddomat på pannan...
Vad tror ni... vad ska jag hitta på?
Jörgen
Har en ctc regent från -93 med en ack-tank på 500 liter kopplad till.
Enligt schemat på pannan sitter det från anslutningen expansion ett rör till toppen på tanken med en avstickare till vad jag tror är röret som går upp genom taket. Från botten på tanken sitter ett rör till botten på pannan. Övre röret går att stänga med en ventil.
Efter att sotarn vart och kollat och provtryckt skorstenen så proveldade vi. Efter 4-5 timmars eldning visade panntermometern 60 grader, övre mätarn på tanken ca 50, mittersta ca 30 och nedre 20. Detta verkar väl inte riktigt, framförallt tycker jag att panntemperaturen ska gå över 60?
Bifogar förklarande bilder.
Ligger lite dammiga & rostiga delar till en laddomat på pannan...
Vad tror ni... vad ska jag hitta på?
Jörgen
Som det är kopplat nu så är det bara en förstoring av pannvattenvolymen.
Då kommer tanken och pannan att ha samma temp hela tiden om "in acktank" är öppen och pumpen till tanken går. Därmed kommer det att ta lång tid innan du få varmvatten.
Det är heller ingen ide att försöka ladda tanken med skiktning (=hett överst, kallt underst) som det ser ut nu, eftersom vv och shunt sitter i pannan. Du kan inte få in het vattnet tillbaka till pannan . Det du skulle behöva är en Laddomat 4030:
Termoventiler - Laddomat 4030
Då kommer tanken och pannan att ha samma temp hela tiden om "in acktank" är öppen och pumpen till tanken går. Därmed kommer det att ta lång tid innan du få varmvatten.
Det är heller ingen ide att försöka ladda tanken med skiktning (=hett överst, kallt underst) som det ser ut nu, eftersom vv och shunt sitter i pannan. Du kan inte få in het vattnet tillbaka till pannan . Det du skulle behöva är en Laddomat 4030:
Termoventiler - Laddomat 4030
Sen innan du köper en 4030, ta dig en funderare. Kan du tänka dig att elda med ved, så börja projektera för en ny modern anläggning. det är en himmelsk skillnad på ny system jmf med ditt. Och 4030 går inte att använda till en modern pannan där värme och vv tas ur tanken
Plus att som det är kopplat nu, så finns det risk för att panan rostar sönder inom en snar framtid pga kondens.
En ny anläggning (rätt dimensionerad) eldar du max. 1gg/dygn även när det är som kallast och kanske varannat - vart tredje vid "nollan"
en sån panna som du har har max. verknings grad på max.50% förmodligen mindre. medan en ny anläggning ligger över 80-85%, så det går även mindre ved
Plus att som det är kopplat nu, så finns det risk för att panan rostar sönder inom en snar framtid pga kondens.
En ny anläggning (rätt dimensionerad) eldar du max. 1gg/dygn även när det är som kallast och kanske varannat - vart tredje vid "nollan"
en sån panna som du har har max. verknings grad på max.50% förmodligen mindre. medan en ny anläggning ligger över 80-85%, så det går även mindre ved
Ok, efter att ha läst lite om laddomat 4030 så förstår jag att man borde ha en sån. Antagligen har tidigare ägaren vart på gång eller iaf funderat på det för en styrenhet (laddomat 3000) ligger på tanken och samlar damm.
Byta hela pannan och sätta in mer tankar är väl det bästa men dyraste alternativet.
När vi gjorde proveldningen så var ventilen (tank in) öppen, stängde den sen när panntempen sjönk och elpatronen gick igång för det är väl ingen mening med att fortsätta värma ack-tanken med el?
Det var fortfarande 20 grader i botten på tanken, tycker det tog lång tid att få värme på den. Beror det på hur pumpen är ställd där nere, läget längst medsols=högsta cirkulation?
Är det så att hela tanken måste komma upp i 60 grader innan panntemperaturen kan öka över detta?
Många frågor blir det och fler kommer säkert
Lite om huset: 2 plan med källare 120+70 kvm, byggt -39 i trä. Första plan tilläggsisolerat på utsidan med mexitegel utanpå. Dubbelgarage med element kopplat till husets panna. Luft/luft-värmepump med innedel i trappan till andra våning. Insatskamin i vardagsrummet.
mvh Jörgen
Byta hela pannan och sätta in mer tankar är väl det bästa men dyraste alternativet.
När vi gjorde proveldningen så var ventilen (tank in) öppen, stängde den sen när panntempen sjönk och elpatronen gick igång för det är väl ingen mening med att fortsätta värma ack-tanken med el?
Det var fortfarande 20 grader i botten på tanken, tycker det tog lång tid att få värme på den. Beror det på hur pumpen är ställd där nere, läget längst medsols=högsta cirkulation?
Är det så att hela tanken måste komma upp i 60 grader innan panntemperaturen kan öka över detta?
Många frågor blir det och fler kommer säkert
Lite om huset: 2 plan med källare 120+70 kvm, byggt -39 i trä. Första plan tilläggsisolerat på utsidan med mexitegel utanpå. Dubbelgarage med element kopplat till husets panna. Luft/luft-värmepump med innedel i trappan till andra våning. Insatskamin i vardagsrummet.
mvh Jörgen
Som du har det kopplat nu så får du istortsätt samma temp i pannan o tanken eftersom det bara pumpas runt hela tiden, Det är även en mycket dålig lösning då det kan bli kondens i pannan då den går kall o du får ingen skiktning..39-an skrev:
Så som du har kopplat hade jag oxå när jag flyttade in i min kåk
men jag bytte omgående till en laddomat 4030. När det var som
kallast rådde pannan inte ladda mer är 500 liter, kolla vad du
har för temp ut i skorsten jag hade 320 grader innan jag satte
dit en motdragslucka.
mvh christer
men jag bytte omgående till en laddomat 4030. När det var som
kallast rådde pannan inte ladda mer är 500 liter, kolla vad du
har för temp ut i skorsten jag hade 320 grader innan jag satte
dit en motdragslucka.
mvh christer
Ett gott råd: Glöm vedeldning i en sån anläggning (även med 4030). Risken är stor att det drar massor med el då du inte eldar i pannan. Detta pga drag genom pannan och ut i skorstenen. Ska man köra elpatronen bör pannan tätas med tex en kasse fylld med gullfiber.
Också jag sitter inne med ett gammalt system där vattnet bara pumpas runt. Har någon gång styrts av termostater som numera är ett minne av sitt forna jag. Vattnet (1500 liter) pumpas bara runt hela tiden. Kallnar fort vid - grader vill jag lova. Har hört sägas att man kan få det lite bättre om man har två pumpar som styrs av var sin termostat. Den ena pumpen laddar i och den andra byter håll och laddar ur. Men då är frågan kan man bara trycka vattnet rakt igenom den stillastående pumpen eller måste man göra en kringelikrök förbi varje pump och där även sätta en backventil?
Hela systemet men panna och allt skall bytas men jag måste leva med det gamla i några år till innan ekonomin tillåter större ingrepp. Kan då det jag skrev om ovan vara lite hjälp på vägen så länge?
Hela systemet men panna och allt skall bytas men jag måste leva med det gamla i några år till innan ekonomin tillåter större ingrepp. Kan då det jag skrev om ovan vara lite hjälp på vägen så länge?
Klicka här för att svara

