Jag skall inom kort plöja ner kulvert.
För att slippa vänta på varmvatten så skall jag satsa på nåt av ovanstående alternativ. Av vad jag förstår handlar det om halvdana kompromisser.
Så här känner jag för de olika alternativen:

Ell-vv-beredare i huset:
Då kompenseras avkylningen med el istället för med ved.

Vv-cirkulation:
Det cirkulerar varmt vatten i kulverten hela tiden.
(Anledningen att shunta radiatorvatten var ju att hålla ned temperaturen i kulverten.)
Jag funderar också på om det kan förstöra skiktningen i tanken om jag hela tiden kyler slingorna i toppen av tanken med avkylt kulvertvatten.

jag är minst sagt rådvill, men är övertygad att ni finns som har erfarenheter av något av alternativen. Tacksam för svar...

Elberedaren ska ju inte bara kompensera avkylningen i sig själv utan även värma kulvertens vatten vilket betyder att alla småtappningar blir till stor del elvärmda. Ingen kul lösning när alternativet vedvärmt vatten är i princip gratis.

Skiktningen tror jag inte är nån fara och är mest ett problem med småtankar. Kommer inte ihåg vilken volym du ska ha men man kan ju kompensera dålig skiktning med större volym. En jättebra skiktning (delta T 60) grader motsvarar en riktigt dålig (delta T 40 grader) med 50% större tank.

VVC-pumpen bör termostatstyras med en termostat som sitter i husänden av kulverten. Då går pumpen bara när vattnet där är kallare än tex 40 grader. För att förbättra det ytterligare sätter du en timer som håller pumpen avstängd de tider då du vanligen inte tappar vatten. Man står ut med att spola lite vatten om man får för sig att bada kl 4 på natten :)

Det är ju riktigt bra!
Termostat vid huset skall det ju vara.
Då cirkulerar jag ju bara riktigt avkylt vatten och inte hela tiden.
Vi jobbar väldigt olika tider jag och min hustru men på natten kan man stänga av med timer, behöver man varmvatten då kan man ju gott spola lite.
Kanon!

Detta är bara ideér.

Sätt accumulatorn inne, då är kulverten varm bara när det brinner i pannan, 2 rörs kulvert.

Varmvattenberedare inne som värms med mantelvatten från pannan, med stor hysteres på VV temperaturen så kommer det inte cirkulera så ofta, 4-rörskulvert.

4 - rörs är dyrare.

Prototypen

Säkert bästa lösningen.
Men jag har tyvärr inte utrymme för tankar inne då jag skall utöka min tvättstuga till utrymmet där jag tidigare haft pannrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.