4 702 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Handöl spiskasset
Har skrivt tidigare om att jag haft problem med inryk från min kamin, men nu har jag fått det att funka. Har placerat ett antal fönsterventiler i huset för att få tillluft.
För att få min kasset att sprida ännu mera värme har jag funderingar på att sätta dit en fläkt. En fråga som dyker upp bara är skall jag blåsa ut varmluft i ovankant av kaminen ut i rummet eller skall jag suga in kall luft nertill på kaminen för att sen låta luften tryckas utåt?
För att få min kasset att sprida ännu mera värme har jag funderingar på att sätta dit en fläkt. En fråga som dyker upp bara är skall jag blåsa ut varmluft i ovankant av kaminen ut i rummet eller skall jag suga in kall luft nertill på kaminen för att sen låta luften tryckas utåt?
kort inlägg:
Handöl enligt Nibe ger inte mer än en "meters" värme om man har mindre än 3 cm på varje sida för cirkulationens skull. Kall luft skall ju komma in i nederkant för att stiga och värmas upp runt kaminen för att sedan gå ut uppåt, i överkant av kaminen.
Själv skulle jag nog bila ut ett hål under kaminen , sätta in en fläkt som trycker in mer cirkulationsluft. Kanske bättre att flytta fram kaminen om det går eller öppna upp kring den?
Du kan ej få ut mer värme än kaminen kan överföra till luften så en fläkt kanske bara ger "drag" i rummet. Sätt dit nån olivinsten på ovansidan för eftervärme ? Annars får du nog vara nöjd med värmen den ger.
En del sätter in ett U-rör som drar in kall luft som sen sprider uppvärmd luft. Har en granne som har det och det funkar fint. Men det är ett "inbyggt rör i kaminen"...
Handöl enligt Nibe ger inte mer än en "meters" värme om man har mindre än 3 cm på varje sida för cirkulationens skull. Kall luft skall ju komma in i nederkant för att stiga och värmas upp runt kaminen för att sedan gå ut uppåt, i överkant av kaminen.
Själv skulle jag nog bila ut ett hål under kaminen , sätta in en fläkt som trycker in mer cirkulationsluft. Kanske bättre att flytta fram kaminen om det går eller öppna upp kring den?
Du kan ej få ut mer värme än kaminen kan överföra till luften så en fläkt kanske bara ger "drag" i rummet. Sätt dit nån olivinsten på ovansidan för eftervärme ? Annars får du nog vara nöjd med värmen den ger.
En del sätter in ett U-rör som drar in kall luft som sen sprider uppvärmd luft. Har en granne som har det och det funkar fint. Men det är ett "inbyggt rör i kaminen"...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Måste man ha fläkt tycker jag man ska försöka få en nedåtgående luftström för att få ut värmen vid golvet - den gör mer nytta där. Detta är ju lite emot naturlagarna, men som sagt - om det ändå behövs en fläkt...
Klicka här för att svara