Är ganska ny på detta med ved,tankarna är nu isolerade och jag eldar för fullt.

Har en fråga!

Det är 3 tankar på 750 liter.

Tank 1 med vv beredare temperatur ca 80 grader i toppen
Dom andra 2 ligger på 40 grader i toppen

samtliga har en temperatur på ca 30 grader i botten

Så min fråga är.

Laddas 2 o 3 samtidigt?
 
Det beror ju på hur de är inkopplade.
 
ny anläggning? avlufta tankarna varje gång du eldar och är uppe i drifttemperatur 80-95 grader när det är nytt .... till det slutar pyssa luft från avluftningsventiler på tanktoppen
gaia
 
Jag har både parallell o seriekopplat.
Idag vinter tid så går vattnet ner i tank 1 sedan från botten till toppen på tank 2 o 3
Kopplar jag om kranarna så laddas alla 3 i toppen.
 
Nu är det väl jag som är okunnig, men varför vill man ha en sådan koppling? Möjligen bra under själva laddskedet för varmvattenförsörjningen, men hur går det med skiktningen sedan? Vart tas varmvattnet till elementen ut?
 
Majgårdarna
Man brukar köra serie på sommaren.
 
Andreas_Hansson skrev:
Man brukar köra serie på sommaren.
Är inte seriekoppling samma som vinterkoppling enligt vissa tanktillverkare....
 
Jo, precis. Anledningen är att det är radiatorcirkulationen som ser till att flytta det varma vattnet till varmvattenberedningen. Har man ingen radiatorcirkulation, på grund av att det inte finns något värmebehov, får man heller inget varmvatten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.