7 889 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Hur går reglerprocessen till i en shuntstyrning?
Nu har jag fått styrningen efter innegivare att fungera tillfredsställande.
Innertemperaturen har fått ett "dead band" på 0,5°C över eller under inställd temperatur.
När innertempen hamnar utanför detta område så regleras framledningstempen 2x av felet i °C jämfört med börvärdet på innertempen.
Dvs om börvärde innertemp är 21°C och ärvärdet 20°C så ökas framledningen med 2°C. Detta sker en gång / 15min så länge tempen är utanför 21°C +-0,5°
Detta innebär att den "siktar" mitt i dead band när den reglerar och det verkar funka mycket bra. När den väl börjar reglera så hamnar innertempen nästan alltid exakt på börvärdet.
Innertemperaturen har fått ett "dead band" på 0,5°C över eller under inställd temperatur.
När innertempen hamnar utanför detta område så regleras framledningstempen 2x av felet i °C jämfört med börvärdet på innertempen.
Dvs om börvärde innertemp är 21°C och ärvärdet 20°C så ökas framledningen med 2°C. Detta sker en gång / 15min så länge tempen är utanför 21°C +-0,5°
Detta innebär att den "siktar" mitt i dead band när den reglerar och det verkar funka mycket bra. När den väl börjar reglera så hamnar innertempen nästan alltid exakt på börvärdet.
Där gav du mig en idé om att läsa av medelvärdet av innetempen under en viss tid innan man regerar.Beppo skrev:Min Danfoss 100 har både inne och utegivare och den ligger och reglerar mer eller mindre kontinuerligt. Det är nog dina 15min som ställer till det. Går det inte få så att givarna känner av hela tiden och så ställer du regleringen extremt långsam. Jag tror att jag har 3min mellan ändlägena.
Detta ger dig att shunten regleras hela tiden fast bara i små rörelser eftersom systemet blir segare. Samtidigt så påverkas inte innegivaren av att någon går i ytterdörren eller liknande då det tar sådan tid för shunten att ändra framledningen så att temperaturen hinner återgå till det normala innan shunten har hunnit någon längre stans och återgår då igen.
Som du har nu så har du otur och någon står med dörren öppen i någon minut för att få ut tex. en barnvagn och innegivaren tar tempen precis då dörren stängs och shuntar upp så kommer det ju ha shuntat en hel del efter 15 min när givaren känner av läget nästa gång.
Måste säga att du verkar ha kommit jäkligt bra till om det diffar på så lite som du har. Att shunten skulle slitas ut tror jag inte riktigt då alla shuntautomatiker reglerar oavbrutet mer eller mindre.
Om man först reglerar, sedan väntar 10min, och sedan läser av medeltempen under 10min och sedan regerar igen utifrån medeltempen. Detta måste testas.
Det vore intressant att försöka sig på något sådant men minnet i min micro PLC:n är redan fullt så det blir nog svårt såvida man inte kommer på något sätt att göra det riktigt kompakt. Jag ska titta lite på hur man kan göra.Mats Bengtsson skrev:Du har tydligen en innegivare, och det är bra. Kan du ha mer än en givare, lägg till en utegivare. Oberoende av vilket, för att få stabilitet i regleringen måste du hitta ett sätt att:
1. "var nöjd" i ett intervall. Vill du ha det intervallet litet, så arbete med en hysteres som består av pridukten av temeperaturdiff och tid, bara temperaturdiff som hysteres leder till större svängningar
2. Hitta ett sätt att "sakta in" när du närmar dig (ju snabbare temperaturen ökar, ju tidigare skall du minska framledningstemperaturen). Just nu har du ett sätt att hantera skillnaden i temperatur, men du vinner på att även här blanda in tid.
PID=Proportionell (har du, diff mellan ärvärde och börvärde), Integration (summering över tiden, till exempel hysteres som tid*tempdiff), Derivata (förändringstakten, till exempel hur snabbt ökar temperaturen just nu)
--- Mats ---
Klicka här för att svara