3 869 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Förvara kökspanna
Jag har införskaffat en 5-6 år gammal Wamsler kökspanna K 52 C (i princip samma som nuvarande Wamsler 158) med tillhörande 750 l ack-tank. En hel del jobb blir det med rökrör i murstocken och iordningställande av utrymme för ack-tanken. Jag funderar på att dela upp arbetet på 2-år, minst, så pannan blir nog stående ett bra tag. Jag har läst här i detta forum att pannor inte mår bra av att stå tomma utan vatten. Med andra ord; hur förvarar man bäst en kökspanna utan att den rostar sönder under tiden. Kan det tex vara ide att spruta någon form av rostskydd in genom vattengenomförningarna.
Finns det någon som har några bra idéer om detta. Eller, det hinner kanske inte bli några betydande rostangrepp på ett par år.
För övrigt så tycket jag att detta är ett utomordentligt lärorikt och intressant forum.
Hälsar nykomlingen hasse k.
Finns det någon som har några bra idéer om detta. Eller, det hinner kanske inte bli några betydande rostangrepp på ett par år.
För övrigt så tycket jag att detta är ett utomordentligt lärorikt och intressant forum.
Hälsar nykomlingen hasse k.
järn rostar alltid om den har tillgång till syre/luft. Det går snabbare om fukten finns. Jag skulle försöka torka ut vattendelen med varmt luft för att bli av med fukten som finns inne och den sätta proppar i rör så att insidan håller sej torrt - det hämmar rosthastigheten.
Värst blir det om du har vatten stående i pannbotten som är ofta svår att tömma ut ... den skall bort för varje pris! Blåsa rent med tryckluft?
gaia
Värst blir det om du har vatten stående i pannbotten som är ofta svår att tömma ut ... den skall bort för varje pris! Blåsa rent med tryckluft?
gaia
Inte tusan kan den väl rosta så mycket att det blir invändiga skador om den ställes undan i ett kallt men torrt "uthus" under några år, förutsatt att den då inte användes till att laka ur lutfisk. Däremot bör ytor som av kosmetiska skäl ej bör rosta, skyddas.
Jämförelse: En lackskadad plåtyta på en bil kan utsättas för vädrets makter spetsade med salt vintertid,under åtskilliga år utan att rosta hål , ändå är bilplåt som bekant knappa m.m. tjock.
Jämförelse: En lackskadad plåtyta på en bil kan utsättas för vädrets makter spetsade med salt vintertid,under åtskilliga år utan att rosta hål , ändå är bilplåt som bekant knappa m.m. tjock.
Dä va värst vilken fart det blev på den här tråden. Det finns tydligen olika åsikter om det här i alla fall. Jag får nog försöka med tryckluft så att ev fukt försvinner. Idéen att spruta in olja i pannan tycker jag också låter ganska vettigt, samt plugga igen hålen.
Hur som helst så kan det väl aldrig skada, tror jag.
Hur som helst så kan det väl aldrig skada, tror jag.
Klicka här för att svara