Finns det någon panna med två luckor, där en pelletsbrännare kan sitta permanent och i den andra luckan elda med ved? Tanken var i såna fall om man kan ha en termostat som kör igång pelletsen automatiskt när värmen går under en angiven temp. och stänger av sig om man eldar med ved i den andra luckan? Tänkte det vore smidigt om man inte hinner elda varje dag, blir ju rätt körigt med familj och jobb och så vidare...

Jag har köpt en som kan elda bägge och som heter Twinheat. Tyvärr är den väldigt dyr men håller mycket hög kvalitet.

Finns ju även KSM. Ursäkta alla inlägg, men man kommer på efterhand! ;-)

Tack för alla svar! Men går det att ha både ved och pellets igång samtidigt, alltså inte eldas samtidigt, men båda luckorna är förberedda för att startas upp per automatik (inte veden förstås, då kanske man bör slänga på ved manuellt). Alltså om jag eldar lite inför natten så sjunker pannan til 40 grader kanske, så startar pelletsbrännaren upp i den andra luckan automatiskt och eldar tills jag eldar ved i andra luckan igen? Vad är KSM?

Extuna bygger en riktig kombipanna för ved/pellets. Den har två separata förbränningsrum men gemensam konvektionsdel och är tänkt för precis det du skriver.

MEN gör man en pay off-kalkyl på det hela så är det säkert mer lönsamt att köpa större panna och tank så att du orkar elda ved. Eller köra el när du inte orkar elda, oslagbart låg investering.

Kollade på extunas hemsida, men det är knapphändig information... Vet du något mer om den? Pannvattenvolym? Eldstadsvolym för ved? Pris?

Den pannan du har, hur funkar den? Måste du koppla i pelletsbrännare och ta bort delar som roster osv när du kör pellets?

Extuna bygger den efter beställning så du får som du vill. Pannan är i princip någon av deras keramikpannor för ved med ett extra förbränningsrum för pellets baktill. Det är bara att ringa och prata med dom.

Jag har ingen sådan (och ingen pellets)

http://www.lantbruksnet.se/agroma/ där finns KSM-pannan

Den jag har kan elda det mesta som kan passera stokerskruven. Slänger jag in ved avstannar inmatningen av spannmål, pellets, flis eller vad man nu eldar med tills veden ej producerar värme längre. Därefter startar inmatningen per automatik igen.

Vad ligger en sån panna på i pris? Behöver inte vara värsting modellen, för den ska bara värma 120 kvadrat. Är det alltså en inbyggd skruv med brännare i pannan? Är det samma förbränningskammare för ved och pellets/spannmål? Om jag fattat rätt så är det som extunaspanna på ett ungefär, eller?

Ja du Don82! Tror nog att du med den ytan skall söka efter en billigare lösning. Den pannan jag har skaffat skall värma upp 300 kvm +. Den kostade 91 000:- + moms och det stannar inte där eftersom jag behöver ett transportsystem för det eller de bränsle som jag skall elda med. Hade tidigare direktel och gjorde av med 45 000 kw och byggt om till vattenburet. Så för min del är denna investering lönsam på några års sikt.

Kanske någon annan har tips på en anläggning du söker. Jag kan bara lite om de något större eftersom det är de jag har riktat in mig på!

Hehe, jo då kanske det är bättre med t.ex. Extuna. Sen så är det väl säkrare att ha en stokerpanna utanför huset eftersom det finns risk för att det kan brinna baklänges? Men tack för att du svarade!

Ja inte denna pannan! Den har allt vad säkerhet man kan tänka och själva stokerskruven har ingen direktkontakt med någon större del bränsle.

Lycka till med ditt sökande och val!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.