Eftersom havre kostar ca hälften av pellets verkar det intressant, men det verkar som om de flesta spannmålsbrännare är för stora för ett vanligt hushåll, är det någon som har en havreanläggning i ett vanligt hus?
mvh
greenbay
 
Jag har en 30 kW Iwabo som, enligt instruktionsboken i alla fall, kan användas även för spannmål. Spannmål kräver dock eftertanke. Läs gärna förstuden från SLF hos ÄFAB.
 
Jag är kanske ute och cyklar men kan inte spannmål dra till sig en del råttor?
 
Tedde skrev:
Jag är kanske ute och cyklar men kan inte spannmål dra till sig en del råttor?

Ja.
 
Jag har också en Iwabo 30Kw som jag eldar både pellets och spannmål i. Spannmålseldningen funkar "sådär", askutmatning är ett måste + att det är svårt (iallafall för mig) att få en bra förbränning. Har mitt pannrum i verkstan så man kan meka lite, skulle inte köra spannmålseldning inne i huset pga skadedjur etc. Jag vågar nog påstå att kombinationen brännare+panna+skorsten är extra viktigt jmf med ex pellets. Satsa på en enhet som är byggd för det, ex Ling eller liknande.

Såg för övrigt att Iwabo inte har denna brännare i sitt sortiment längre, man kan ju undra varför....

Det är även viktigt med täta silos etc samt att man undviker spill & läckage, just pga råttor & möss, vidare skall man ha möjlighet att hantera bulkvara, dvs truck eller lastare om det skall bli hanterbart, 10-15 ton spannmål vill man kanske inte få tippat på garageuppfarten...

Men visst med rätt system är onekligen kalkylen intressant, jag har som mål att köra 100% spannmål + ev solvärme men vägen dit är inte spikad. Om man som jag värmer ca 500m2 ligger det lite driftspengar i potten....
 
SVågern kör en Agroline i sin Focus 30 med automatisk askutmatning. Detta matar han från en Gamal farmatank som han sat hju och dragkrok på samt lagt en skruv i botten. När veckoförådet känner via sensor att nivån är för låg startar en damsugare som via en cuklon suger havre från tanken som samtidigt matar fram. När cyklonen är full avstannar hela processen och en lucka öppnas via en kolv så att havren faller ner i veckoförådet. Sedan upprepas processen tills veckoförådet är fullt. Damsugaren klarar bara 2 veckofyllningar innan den behöver tömmas på halmrester och annan dyng.

När tanken är tom så kopplar han den bakom bilen och åker till bonden och fyller den med snabel. Köper spillhavre och rens från när dom tömmer fickorna så kostnaden är ca 40-50öre/kg.

Asktunna på ca 50l tömms när den är full ute i skogen och pannan sotas ca var 3e månad. egentligen skulle han väll behöva sota oftare men han orkar inte och det funkar ju tydligen.

Inledningsvis var det en massa småproblem men nu när det är löst så går den med någon mindre störning ibland. Igenproppade rör är det vanligaste problemet. Halmrester som klumpat ihop sig och täpper till röret.

Problemet är ju att den inte tänder sig själv så sommartid så får man ju slå över till elpatron eller pellets om man inte gör som svågern och fortsätter shunta ut lika mycket och öppnar fönstret om det blir för varmt typ. Kostar ju inget.

Tror han betalar ca 4000kr :surprised: för havren per år. Investeringen med allt kostade 120kkr men det tjänar han ju igen på en 5års period utan problem. Har man bara tillgång till havre på ett smidigt vis så är det kanon.

Han har ju inget problem med möss eller råttor eftersom han förvarar havren i ståltank. Sedan är ju bara råttorna mat till katten ;Dså tveka inte
 
slitvargen skrev:
Såg för övrigt att Iwabo inte har denna brännare i sitt sortiment längre, man kan ju undra varför....
Den finns i alla fall på deras sortimentssida på deras site.
 
Njae tidigare hette den 30kw-C och det stod i broschyren att den gick att elda med spannmål. Vad jag kan se har C'et ramlat bort och inte ett ord om spannmål längre
 
Beppo skrev:
SVågern kör en Agroline i sin Focus 30 med automatisk askutmatning. Detta matar han från en Gamal farmatank som han sat hju och dragkrok på samt lagt en skruv i botten. När veckoförådet känner via sensor att nivån är för låg startar en damsugare som via en cuklon suger havre från tanken som samtidigt matar fram. Damsugaren klarar bara 2 veckofyllningar innan den behöver tömmas på halmrester och annan dyng.

Asktunna på ca 50l tömms när den är full ute i skogen och pannan sotas ca var 3e månad.

Halmrester som klumpat ihop sig och täpper till röret.

Problemet är ju att den inte tänder sig själv så sommartid så får man ju slå över till elpatron eller pellets om man inte gör som svågern och fortsätter shunta ut lika mycket och öppnar fönstret om det blir för varmt typ. Kostar ju inget.

Han har ju inget problem med möss eller råttor eftersom han förvarar havren i ståltank. Sedan är ju bara råttorna mat till katten  ;Dså tveka inte
Smart med farmartank på hjul som förråd.. :)
Ja det alla som kör spannmål säger är att bara man är noga o har ett tätt system så är det inga problem med råttor, Absolut inget spill runt husen med havre..

Hur ofta måste han tömma 50 l asklådan??

Är det i brännaren el dammsugaren det blir problem med halmrester??

Ecotec sa då jag pratade med dom om deras spannmålsbrännare att eltändning va på g (detta va för ca 1,5 år sen) vilket även Lingpannan sa, Men jag tror ingen av dom fått fram det ännu.. ::)

Hur ofta måste han göra ren brännaren??
 
Farmartanken är en kanongrej. Han har pannan i garaget som ligger i källaren så han backar in tanken brevid pannan och ansluter den bara. Vid hämtning åker han till bonden som fyller tanken via sin snabel från spannmålsficka. Han har eldat all möjliga olika grejer i pannan. Oljeväxter, solrosfrön dock alltid i samband med havre. Han får från rensfickorna, blir billigast så. Dock så måste han i manluckan och skotta fram när det börjar bli tomt för skruven tar inte allt. Men det är ett litet problem.

Asktunnan tömmer han någon gån i månaden tror jag. Det är en sådan där blå i plåt. Lyfter locket och rullar in en tom under sedan sätter han på ett lock och stoppar in den i bilen och åker ut och tömmer den på vårt lantställe.

Brännaren tar nästan allt som sagt. Stoppena pga. halm blir i rören i hans damsugarsystem. Men då lossar han bara damsugaren från cyklonen och suger baklänges så får han ut det och upp i damsugaren så kopplar han in damsugeren igen. Någongång har han behövt plocka ner ett rör och pilla ut skiten för hand.

Problemet med automatisk tändning är ju att havren är så svår att få eld på. Dock är det ju bara att skicka av värmen ut på systemet eller spola en massa varmvatten i badkaret eller något. Det blir ju så billigt ändå.

Tror att han sotar brännaren samtidigt som pannan. Kan kolla detta dock.

Röret som skall dras i skorstenen är ju dock svindyrt samt att man får en liten lustig lukt i grannskapet. Inte störande men annorlunda. Sedan kan jag tänka mig att de aggresiva gaserna om man eldar för kallt tär på hängrännor, takplåt och billack. Även grannarnas.

Dock har jag inte sett något av detta hos dom och det har ju gått ett år iaf.
 
Beppo skrev:
Problemet med automatisk tändning är ju att havren är så svår att få eld på. Dock är det ju bara att skicka av värmen ut på systemet eller spola en massa varmvatten i badkaret eller något. Det blir ju så billigt ändå.

Tror att han sotar brännaren samtidigt som pannan. Kan kolla detta dock.

Röret som skall dras i skorstenen är ju dock svindyrt samt att man får en liten lustig lukt i grannskapet. Inte störande men annorlunda. Sedan kan jag tänka mig att de aggresiva gaserna om man eldar för kallt tär på hängrännor, takplåt och billack. Även grannarnas.

Dock har jag inte sett något av detta hos dom och det har ju gått ett år iaf.
Ja havren är ju mera svårtänd än pellets, Thermia farmjet har eltändning men då sitter det dubbla tändelement (2x400W) mot ett i pelletsbrännaren..
Går ju även koppla in en acktank som är bra isolerad, En kille jag känner kör sin flispanna (utan eltändning) mot en 1500 l acktank på sommaren så då behöver han bara starta brännaren 2-3 ggr/mån på sommaren.. Den får gå tills överhettningsskyddet bryter o då har han ju 1500 l 95° vatten, På vintern kör han inte mot tanken utan då är det direkteldning som gäller..

Ja hör vad han har för sotningsintervaller för panna o brännare..
Även om det vore 2 ggr/vecka el varannan dag på vintern är det ju lindrigt mot t.ex vedeldning o till samma kostnad..

Röret i skorsten som ska tåla spannmålseldning med kondenserande drift ligger på 1000:-/m men då har man ju 10 år garanti..
Det kan nog stämma att plåttak o hängrännor rostar men enligt vad jag läst verkar det mest va skrönor (många har hört ingen sett)
Det går lös om man skulle va orolig för att det ska inträffa, Man kör då med en sådan slang i betongrör i marken (ca 15 meter) till en brunn i betong.. Gaserna kondenserar då i röret o syrorna blir till vätska som hamnar i brunnen men man måste då ha en injektor rökgasfläkt som är kopplad så om den inte går stoppas brännaren oxå..

Men hör o medd hur det ser ut med sotning/rengöringsintervallerna på framförallt vintern då jag antar att intervallerna följer med förbrukningen..
 
Beklagar att jag totalt glömde av denna tråd och nu kom jag på det när jag träffade honom ikväll.

Han sotar panna och rengör brännaren var 3e månad. Helt sjukt men så gör han.

Spelar ingen roll om man eldar för kråkorna när det ändå är så billigt var hans komentar till höga rökgastemperaturer.

Och med havre är det ju faktiskt bättre att köra högt så.

Hur smidigt som helst enligt honom nu här han kommit förbi alla inkörningsproblem.
 
Låter bra.. :)

Att det är lite sämre verkningsgrad pga högre rökgastem kan man ta då det blir billigt ändå, Ibland om pannan har bra verkningsgrad kan det ju som sagt bara vara bra att sota lite/sällan..

Det som igentligen är det viktiga är ju som sagt hur ofta man måste rengöra brännaren för pannor finns ju som sagt med både automatisk sotning o uraskning..

Vad jag kan anses som godkänt är att en brännare ska klara iaf 7 dagar med en förbrukning på runt 250 kWh (bonus om det går längre) så man klarar en vecka då det är som absolut kallast men går det köra 3 månader är det ju inga problem... :)

Man blir allt bra sugen på att byta pelletsbrännaren mot en spannmålsbrännare o skaffa automatisk uraskning..
 
Hej alla...
Är ny här på sajten.....heter Skalman......

Kan inte låta bli att besvara detta med om någon eldar med havre i vanlig villa. Jag vet en. Å han har utvecklat sin egen havrebrännare och eldat med deni i snart tre år, två vintersäsonger, nu inne på tredje. Dessförinnan har han eldat i garaget i 1½ års tid och testat för att få fram en så bra förbränning som möjligt. Av det tre kommersiella havrebrännarna på marknaden, svenska tillverkare, så är ingen bra. Sedan har denna gosse en pension som inte räcker till för att betala den dyra oljan.
Senaste kostnaden ligger på 6300:- per år för havreuppvärmningen å då har han uppåt 23 grader inne. Sommarduschvatten på elvärme inte inräknat i det.

Ta det inte som skryt även om jag inte skäms för att berätta men det här är det intressantaste jag har utvecklat någonsin. Men låt mig åsså berätta att jag är amatör och inte företag så detta är def. ingen smygreklam, bara fakta om mig och min havrebrännare och erfarenheter jag har skaffat den hårda vägen.

Nu svar på ett antal frågor.

Nej det drar inte alls till sig möss. (Råttor finns knappt och de äter inte havre precis...) Det lilla spill jag har fått av misstag har jag kunnat sopa upp direkt.

Nej det blir inte alls myrsyra som fräter på skorsten och plåtar och sånt. Det bildas bara om det pyr mellan väntelägena, bla Ecotek tidigare modeller har det så mfl andra. När sotaren var här första gången stannade han i 2½ timma och bara beundrade och skakade på huvudet. Han har aldrig sett maken till brännare att brinna så fint med ljusgul OCH blå låga.

Nej det går inte alls bra att elda havre i pelletsbrännare och inte ens i brännare för andra sädes-slag för att inte tala om flis. Havret brinner och tänds på ett så speciellt sätt att brännaren måste anpasas helt för den. Jo det går....men då får man räkna med allt det där om sot/rök/gengaspuffar som bla vissa pelletsbrännare har samt en dålig verkn grad av själva förbränningen och ev myrsyra.

Nej man behöver inte alls sota ofta och det bildas ingen sintring, så man behöver inte alls blanda in kalk tex

Nej, det bildas ingen tjära!
Allt det här beror på var man har lagt ribban om hur det hela skall vara . Jag har höga krav som en kommersiell tillverkare inte skulle bry sig om.

Jo, det tar plats och det blir mer aska än med pellets och mer än med ved.
Askan drar jag ur pannan med en egenkonstruerad specialare, ingen av de som tillhandahåller havrebrännare har löst det på ett bra sätt. Det finns en hel del knep där att tänka på. Askan samlar jag sedan i ett stort plåt kärl och bär ut den 1-2 gg per vecka under högsäsong. Skall modifera så den hamnar via en cyklon direkt i ett oljefat med hjul på för enklare hantering.

Askan återbördas till fältet där det växte via samma jordbrukare som jag köper havret ifrån. Det ingår i avtalet. Det är mkt fin gödning som de gärna vil ha tillbaka. Bra aska är nästan vit och faller sönder till pulver.

Detta förutsätter nära transport till havrefältet. Så havreeldning kan inte gärna bli en stor produkt i stan. Det går åt större volymer åsså.

Jo det krävs som sagt plats. Jag byggde mig en ficka av 2"x4" virke och spån/plyfa skivor. Den rymmer nästan 7 m3. Traktorn backar in till fickan, jag lyfter locket/taket och sedan skruvas havret över, tar 20 minuter att fylla, 1-2 ggr per år.


Jo det är svårt att tända havret! Ingen av de som finns kommersiella kan återtända; och som inte ligger och pyr mellan varven; har en bra fungerande tändning. Det har jag! Samma sak med uraskningen av brännarröret. Det är ett eget problem som ingen har löst. Ett företag använder en "degkrok", en annan har tryckluft för att blåsa rent, fungerar.. ..hm, det får jag inte säga för det blir till att snacka skit om andra. Min lösning tar reda på själva kärnan på problemen och löser orsakerna vid källan istället för att ta hand om symptomen. Så har jag jobbat hela tiden när jag började att utveckla detta. På chassi nr3 och prototyp nånstans över 20, slutat räkna, har jag en fungerande och enkel lösning på uraskningen. Skall hårdtesta den förhoppningsvi redan i dec för att se att den håller även i realistisk miljö för kraven.

Styrningen är ett kapitel för sig. Har elektrisk tändning, en ombyggd apparat som jag köpt för under 100:- i en affär.Styrningen av den sköts av mina elektronik grejer. Eftersom jag är född med en voltmeter i ena handen har jag konstruerat och tillverkat de elektronic kretsar som behövs, Köpt ett programerbart datastyr reläsystem, fixat drivning/kontroll för de motorer jag har, programerat dator och å sånt för att övervaka hela rasket. Byggt egen sensor för lågans detektering. (Sitter här på övervåningen och kan genom nätverket titta och styra brännaren i källaren och ser på Volt talet hur lågan är) I en framtid kommer jag att m.hj. a andra att trycka ihop hela den delen till ett litet chips bara och ersätta alla relän med spec. transistorer osv. Än så länge kostar det och jag behöver inte det för funktionens skull.

Själva brännarröret och hela rasket har jag gjort i vanlig billig handelsstål och rörer är inne på tredje säsongen och fortfarande hel och ej anfrätt osv som i många brännare, tack vare konstruktionen, de skador som finns beror på experiment och oförstånd.

Ang säkerheten så har jag inget som kan brinna bakåt, ingen risk för eld i pannrummet eller i havretransporten. (bara det har varit ett eget kapitel, jag både transporterar och doserar med samma grejor. Fast på nästa modell skall jag ha en form av sluss av andra orsaker) Enkel filosofi, finns det inget som an brinna blir det ingen eld! Så jag behöver inga "släckare" eller andra anordningar för säkerheten som andra brännare har.Framförallt de med veckotank ochen stor skruv i i botten som trycker upp havret. De måste ha dubbla släckare.

En annan sanning är att havrebrännaren kräver att man är införstådd med systemet och, inte har tummen mitt i näven, pinkar inte i brallan om det skulle ryka in av någon orsak utan kan och törs ta i å åtgärda ev fel med en gång eller åtminstånde inte står med händerna i fickan å ropar på hjälp. Så det är inget för gemene man och teknikidioter eller för folk som skryter med att de inte begriper teknik Kanske därför som så få har nappat på det?

Nu tycker säkert för länge sedan alla ni som läst så här långt att detta är en riktig skrytmåns eller ett geni eller ett unikum eller att han bara drar en vals.

Välkomna hem till mig och på ett besök och titta på anläggningen och fråga alla mina vänner och grannar som sett detta. Det är sannt och det fungerar. Det där med amatör är ju sannt vad det gäller havrebrännaren och produkten, jag började ju för jag hade inte råd med oljan längre när jag blev pensionerad efter ett livs slitande. Men kunskaperna är proffsiga för jag har många utbildningar och erfarenheter. Bla maskiningenjör av den gamla stammen på räknestickans tid...

Svarar med glädje på frågor och ger tips och jag komemr själv att ställa en massa frågor till er alla för jag skall fxa acku-tankar och kanske lite sol och sedan luft-solfångare i taket på att "växthus" som ännu inte finns men kommer... osv.
Det fnns mycket att göra på den här fronten.

Vill någon kontakta mig privat så skicka ett email. Moderator har min uppgifter.

Hälsningar från mitt i Mälaren-Aspö
Skalman.

(undrar du fortfarande varför jag heter så?)
 
  • Gilla
jocar71
  • Laddar…
Det går utmärkt att PM:a Skalman1 också eller att E-Posta till han. Genom att klicka på hans namn så dyker det upp en liten lista med grejer man kan göra.

Men dock så vore det bäst för alla om ev diskutioner ang Skalman1´s utrustning görs i denna tråd eller i en ny tråd.

Själv tycker jag att det verkar bra det som du säger och vi kan nog räkna med en hel del frågor om din anläggning.

Antar att du har tankar på att ta patent på din Ask ur matning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.