Eftersom vår 750-liters acktank som eldas mot kökspanna inte räcker till dygnsledning mer än ner till ett par minusgrader funderar jag på att komplettera med en 500 l slavtank. Allt hänger dock på hur stor kostanden blir och om det går att fixa så att det ser vettigt ut (rummet - en tvättstuga - domineras redan av rör, rör och rör...). Har fått ett pris för en måttanpassad rektangulär tank från Huskvarna tanksvets. Hur mycket installationsarbete blir det på ett ungefär (d v s ungefär hur stor blir rörmokarfakturan)? Hur dockas en slavtank? Måsta man ha något slags laddkoppel mellan tekniktank och slavtank? Tanken kommer tyvärr stå i andra änden av rummet och blir då inbyggd i en hörna av rummet.

Jag funderade själv på laddkoppel mellan mina tankar men jag har så korta rör så det blev självcirkulation istället.
Jag pararellkopplade mina 3st 500liters tankar och det funkar bra men det beror ju på hur långa rör du måste ha.
Det kan ju bli billigare med koppel och klenare rör om det blir långa rördragningar.

Jag tror att kökspannan ger så lite effekt att det inte är några problem att koppla tankarna i serie. Då kopplar du bara botten på dagens tank till toppen av den nya. Och botten på den nya till bottenanslutning på pannan och shuntretur.

Betyder det att det går bra att koppla en slavtank till en befintlig acktank som har solvärmeslingor, kamflänsrör för vv mm?

/Magnus (nybörjare)

magnushoglund skrev:
Betyder det att det går bra att koppla en slavtank till en befintlig acktank som har solvärmeslingor, kamflänsrör för vv mm?

/Magnus (nybörjare)
Ja det går bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.