14 333 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Problem med effecta woody.
Har provat med sotluckan helt öppen och det var ingen större skillnad, fläkten tycks vara överdimensionerad,
det ryker inte in igenom luckan utan är ett rejält drag.
Vill inte sätta in en dragbegränsare dårökgasen ligger mellan 180--230*c villket jag tycker är acceptabelt.
Får väl fortsätta att använda min "fläktstyrning" tycker det fungerar bra.
Kan det vara keramiken? som börjar bli uppnött hålen är betydligt större än då den var ny,
spjällen är ställda ~ 1/3 primär 2/3skundär blå/lite inslag av rött i lågorna.
det ryker inte in igenom luckan utan är ett rejält drag.
Vill inte sätta in en dragbegränsare dårökgasen ligger mellan 180--230*c villket jag tycker är acceptabelt.
Får väl fortsätta att använda min "fläktstyrning" tycker det fungerar bra.
Kan det vara keramiken? som börjar bli uppnött hålen är betydligt större än då den var ny,
spjällen är ställda ~ 1/3 primär 2/3skundär blå/lite inslag av rött i lågorna.
Vilken sotlucka har du öppnat, är den "efter" fläkten så skulle det blåsa ut om fläkten är överdimensionerad.
Sen med dragbegränsare får du ju samma effekt med att gasgenomströmmningen blir mindre. Jag har en Ø250mm och 5m skorsten, och jag fick faktiskt högre rökgastemp (från 150-160 till 180-200) efter jag installerade dragbegränsare och problemen med övertändning/vedhängning har försvunnit.
Detta beror på att mindre mängd outtnyttjad (kall) luft följer med in i pannan och att det inte brinner lika "hårt" kring hålet i keramiken.
(Så jag är övertygad om att en dragbegränsare löser ditt problem, då luftflödena inne i vedutrymmet blir "lungnare" och då brinner det jämnare) glöm detta
Sen med dragbegränsare får du ju samma effekt med att gasgenomströmmningen blir mindre. Jag har en Ø250mm och 5m skorsten, och jag fick faktiskt högre rökgastemp (från 150-160 till 180-200) efter jag installerade dragbegränsare och problemen med övertändning/vedhängning har försvunnit.
Detta beror på att mindre mängd outtnyttjad (kall) luft följer med in i pannan och att det inte brinner lika "hårt" kring hålet i keramiken.
(Så jag är övertygad om att en dragbegränsare löser ditt problem, då luftflödena inne i vedutrymmet blir "lungnare" och då brinner det jämnare) glöm detta
Som det är nu så mäter jag rökgasen direkt efter fläkten! OM jag öppnar sotluckan i skorsten får jag samma
värden på rökgasen som med luckan stängd?? med luckan öppen känner man ett drag det varken ryker
eller blåser ut gaser.
Verkar som om fläkt i förhållande till skorstensdrag fungerar, blålåga små inslag av röd /orange i förbrännigskammaren.
Jag ska mäta draget i skorsten tänkte göra ett litet hål för ett 6mm rör ansluta en transparat slang som ett Urör
En fråga har diametern på slangen någon betydelse när man mäter mmvattenpelare (mmVP) ?
värden på rökgasen som med luckan stängd?? med luckan öppen känner man ett drag det varken ryker
eller blåser ut gaser.
Verkar som om fläkt i förhållande till skorstensdrag fungerar, blålåga små inslag av röd /orange i förbrännigskammaren.
Jag ska mäta draget i skorsten tänkte göra ett litet hål för ett 6mm rör ansluta en transparat slang som ett Urör
En fråga har diametern på slangen någon betydelse när man mäter mmvattenpelare (mmVP) ?
Nä, dettror jag inte. Eftersom tryck är kraft/ytenhet så spelar det ju ingen roll, Större yta = mer "kraft" men också mer vattenmängdpr95 skrev:Som det är nu så mäter jag rökgasen direkt efter fläkten! OM jag öppnar sotluckan i skorsten får jag samma
värden på rökgasen som med luckan stängd?? med luckan öppen känner man ett drag det varken ryker
eller blåser ut gaser.
Verkar som om fläkt i förhållande till skorstensdrag fungerar, blålåga små inslag av röd /orange i förbrännigskammaren.
Jag ska mäta draget i skorsten tänkte göra ett litet hål för ett 6mm rör ansluta en transparat slang som ett Urör
En fråga har diametern på slangen någon betydelse när man mäter mmvattenpelare (mmVP) ?
OK! Nu har jag mätt draget med sotlucka till skorsten stångd ca 2mmVP RÖKGASTEMP 200*c
= öppen ca 1mmVP fläkten "något sänkt varvtal" ====
fläkten utan reglering fabriks varvtal = stängd lite mer än 2mmVP HÖGRE RÖKGASTEMP +30*c
= öppen ca 1mmVP ====
några förslag ? ÄR DET DRAG BEGRÄNSARE SOM SAKNAS eller ? ska mäta i skorstens toppen i morgon.
( mätning av RG sker mellan panna o.skorsten)
= öppen ca 1mmVP fläkten "något sänkt varvtal" ====
fläkten utan reglering fabriks varvtal = stängd lite mer än 2mmVP HÖGRE RÖKGASTEMP +30*c
= öppen ca 1mmVP ====
några förslag ? ÄR DET DRAG BEGRÄNSARE SOM SAKNAS eller ? ska mäta i skorstens toppen i morgon.
( mätning av RG sker mellan panna o.skorsten)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden