har läst lite om expansionskärl här på forumet, och vad jag kan förstå så ska man ha ca 15% ( slutut ) av acktank volymen. mitt system kommer bestå av 6600L plus 500L acktank och 35m kulvert och detta skulle medföra en volym av ca 7300L. detta medför en expansionsvolym av ca 1100L. t.ex. Rinkabys största tryckexpansionskärl är på 400L kan man ansluta flera för att komma upp till rätt volym?
 
Det går att koppla in flera, men det kanske är läge för ett lågtryckssystem?
 
ska du ha flera så måste dom ha samma volym allihopa....
jag har 3 st 200 liters till 5000 liter ackvolym +panna +kulvert ca 50 m + rad-system och det verkar funka bra med vedeldning. jag ska åxå koppla in golvvärme ca 130 m2.
 
pellefant skrev:
ska du ha flera så måste dom ha samma volym allihopa....
jag har 3 st 200 liters till 5000 liter ackvolym +panna +kulvert ca 50 m + rad-system och det verkar funka bra med vedeldning. jag ska åxå koppla in golvvärme ca 130 m2.
Nyfiken; varför måste de ha samma voöym?
 
det vet jag inte riktigt, men jag kontaktade en tillverkare och han sa att dom gjort tester på det och att det minfre kärlet inte fyllde någon funktion. man tycker ju att tryck och mottryck borde bli samma i båda kärlen. därför så valde jag att sätta in 3 st 200 liters- visar det sej att det är för lite så kan jag sätta in ett till 200l. hade jag tagit ett 600l så hade det blivit dyrare ifall jag behövde mer volym=2 st 600l.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.