Jag har haft en Effecta Woody i ca 1 år nu.
Systemet fungerar på det stora hela bra. Börjar dock tröttna på att pannan är känslig vid eldning vad det gäller fluffande med inrykning som följd.
Har varit i kontakt med återförsäljaren och då fått råden att dels trava veden väl i pannan och dels installera en dragbegränsningslucka.

Har gjort det och fluffandet har blivit bättre (mindre inrykning) men inte bra.

Jag har även försökt ställa primär och sekundär luften på alla möjliga inställningar, om man ökar primärluften ökar också fluffandet.

Problemet som jag ser det är att veden i pannan brinner slut först ut mot primärluftintagen vilket gör att det bildas en glödstapel mot den inre pannväggen. Detta gör i sin tur att veden hänger sig tills glödstapeln har brunnit ner. Det enda sätt jag kommit på att undvika detta fenomen är att lägga in en del korta bitar några lager upp i pannan ut mot primärluftintagen för att på detta sätt alltid ha ved på keramiken. Men det känns inte som att det är meningen att man ska behöva hålla på så.

I min värld känns det som att eftersom luftintagen sitter lågt och endast i framkant på pannan brinner det slut på syret först ut mot framkanten med glödstapeln som följd. Dessutom vill troligtvis fläkten dra luften kortaste vägen genom eldstaden.

Borde det inte vara någon syretillförsel även i bakkant på pannan?

Någon Woody-ägare som känner igen syndromet? Tacksam för synpunkter och råd.

Jag har en Effecta Woody, men med lambdasond. Jag har inte de problem som du beskriver. Det jag däremot har lagt märke till är ett puffande ljud när draget i skorstenen är för stort. Vi har inte fått tummen ur vad det gäller dragbegränsare ännu, utan justerar det manuellt genom att glänta lite på sotluckan längst ner på skorstenen. Då försvinner puffandet. Dessutom hade vi lite otätt i luckan i början, och då ledde puffandet till att det rök in.

Vad det gäller inställningen av primär och sekundärluft, så kan jag utifrån vår automatik konstatera att när gengasproduktionen väl kommit igång så är primärluften neddragen på minimum och sekundärluften är maxad. Jag upplever det till och med som att sekundärluften inte riktigt räcker till. Nu har ju jag som sagt en pannan med lamdasond och automatik, och det är ju inte alldeles säkert att de är alldeles lika vad gäller storlek och dragning av luftkanaler mm, även om det förefaller troligt.

Vad har du för dragbegränsare? Är den tillräckligt stor? Hur lång skorsten har du, och vad har den för area?

Prova först med att sänka fläktens varvtal (se mitt inlägg om rökgaser v.33)det är betydligt enklare än att ansluta en
drag begränsare, kontakta en betrodd elkille/firma så instalerar de en"regulator" ett litet ingrepp före fläktens
spänningsmatning kan inte kosta många hundra.

Vad har du för dragbegränsare? Är den tillräckligt stor? Hur lång skorsten har du, och vad har den för area?
Har en Emax dragbegränsare, vet inte riktigt vilken dimension. Skorstenen är ca 7 m och 120 mm i diameter. Landyvent stålpipa, trodde nästan att det skulle bli för dåligt drag.

Vad det gäller utformning av pannan med eller utan lambda-sond så tror jag att de är likadana. Vad har du för rökgastemp. när pannan går för fullt?

Innan jag hade dragbegränsare yttrade sig inrykningen genom att det slog ut rök genom primär och sekundär luftintagen. När jag monterade dragbegränsaren ryker det in genom den istället. Detta yttrar sig så att när det börjar puffa som värst så börjar luckan till dragbegränsaren att slå för fullt och på det sättet slå in rök.

pr95 skrev:
Prova först med att sänka fläktens varvtal (se mitt inlägg om rökgaser v.33)det är betydligt enklare än att ansluta en
drag begränsare, kontakta en betrodd elkille/firma så instalerar de en"regulator" ett litet ingrepp före fläktens
spänningsmatning kan inte kosta många hundra.
Låter som en klok tanke. Har du någon beskrivning eller rekommendation av produkter som är lämpliga för en sådan installation. Jag förstår att du kopplat den till någon form av automatik mot rökgastempen.

Vad tror du om verkningsgraden, påverkas den av en sådan installation? spelar i och för sig mindre roll om jag löser mitt problem, men det är intressant.

Jag tror att du har problem med otät lucka också, det är prio 1 att hantera. Titta på dina lucktätningar och se om de är svarta, där har sot avsatts vid läckage.

En dragregulator kostar för övrigt inte heller många hundra...

Kollade hur jag gjorde min styrning fick skuva av panelen på pannan ,
använde en triac 1004b-art.nr72-053-39 från ELFA
+250kohm potentiometer fabrikat :?
Kopplad så att fläkten startar fullt ,-signal från rökgasmätare <100*c
när rökg.är >100*c och fläkten tar självhållning slår ett relä över till
"regulatorstyrning" (om man vill förfina konstuktionen kan man ju
koppla en dragdiffrentialmätnig i skorsten)eller fördöja till styrning något.
Passade på att prova med fläkten Oreglerad när jag eldade idag
rökgaserna var ca60-70grader högre laddtemperaturen 92 mot 90 normalt RG:normalt 200*c
brann ca 30minuter kortare tid innan nästa inlägg mittmätaren itank visade
ca 10*c mindre än den gör i normala fall på 1 inlägg.
nu vägde jag inte veden men den fyllde samma volym som jag normalt fyller.
Det här är ju ingen vetenskaplig undersökning men min teori är att:
1 - något reducerat fläktvarvtal ger lägre gasgenomströmning i pannan
2 - pannan hinner ta tillvara värmen bättre/kyla rökgaserna mera
3 - effekten blir lägre men verkningsgraden högre (man får mera varmt vatten )
4 - slutsats min panna behöver """fläktstyrning"""

• Gilla
Neodream
  • Laddar…
Majgårdarna
pr95 skrev:
4 - slutsats min panna behöver """fläktstyrning"""
Eller rätt drag i pannan

JA och det fick jag med """fläktstyrning""

pr95 skrev:
JA och det fick jag med """fläktstyrning""
Draget blir ju olika efter väder/temp mm vilket en dragbegränsare fixar o det gör inte fläktstyrningen, Om man inte har den kopplad mot en trycksensor i pannan vilket låter mer kompliserat än en motdragslucka...
Finns styrning till rökgasfläktar som jobbar mot en trycksensor som gör att man får ett konstant drag men det är ju om man har för dåligt drag o inte för högt som klint72 verkar kunna ha...

Är draget mätt??

Otäta luckor är nästa grej att kolla, Har pannan nått direktspjäll som inte är tätt (har aldrig sett Woddy´n "live")

Nu är jag inte säker på att min panna +skorsten är den bästa kombination men allt tyder på att jag har onödigt
bra dra, skorsten är dia.150---7meter hög.
förövrigt ingen Woddy ,mina inlägg är ett försök att hjälpa en aning utan att behöva göra några större ingrepp
i annläggningen, visst tror jag att en drabegränsare fungerar men problemet med en fläkt som ger för bra drag
igenom pannan finnsju kvar ,eller????

Majgårdarna
pr95 skrev:
visst tror jag att en drabegränsare fungerar men problemet med en fläkt som ger för bra drag igenom pannan finnsju kvar ,eller????
Nej.Fläkten är ju byggd för pannan.

Hur förklarar man då att jag tycks få lägre verkningsgrad med fläkten i fabriksutförande jämfört med att sänka varvet
något --på min skala frän 10 till 9 ca.15-20volt man hör att fläkten går lite långsammare.

Majgårdarna
pr95 skrev:
Hur förklarar man då att jag tycks få lägre verkningsgrad med fläkten i fabriksutförande jämfört med att sänka varvet
något --på min skala frän 10 till 9 ca.15-20volt man hör att fläkten går lite långsammare.
Hade du rätt drag från början?

Men en dragbegränsare löser ju inte Klint72s problem.Han har redan en.
Klint72 vad har du för tillluft till pannrumet? Är den tillräcklig

pr95 skrev:
Gasflödet genom pannan beror av både fläktens och skorstenens "drag", prova att öppna sotluckan rejält så att du släpper in luft den vägen. Då behöver du knappast strypa fläktvarvtalet.

Om du skulle köra pannan utan skorsten skulle det bli för lite fart, om inte fläkten verkligen är överdimensionerad...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.