5 013 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Eldat min Atmos, glömde stänga spjället
Det som inte får inträffa har inträffat. Min Atmos 40 har eldats med spjället öppet. Upptäckte det nyligen. Men hur stor skada tar detta, självklart är det mycket dåligt men fläkten var avstängd dvs. ingen luft in till härden, övre och undre lucka stängd. Det enda syre som kom i var genom att spjället var öppet. Verkar inte ha brunnit med en vidare hastighet. Eldat vid 15:00 fortfarande relativt med glöd 21:00 då jag märkte misstaget. Det var tydligt inte fullt på lagt heller och murstocken är behandlad enligt Schädler metoden och ska väl tåla höga temperaturer. Men som sagt pannan var på 100 grader då jag tittade, antar att det hade varit mycket mycket värre ifall undre luckan varit öppen eller fläkten igång. Skit också. Man ska inte låta någon annan elda.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
När jag var nybörjare på min Atmos trodde jag också att man behövde öppna spjället för att tända, men det behöver man inte alls, har jag nu lärt mig.
Fördelen är förstås att man inte glömmer stänga det som aldrig varit öppet.
Fördelen är förstås att man inte glömmer stänga det som aldrig varit öppet.
Det står i manualen att man måste ha spjället öppet då man ska förelda, vilket givietvis leder till att risken finns att man glömmer det, soom vid detta tillfället. Har kollat på saker och ting där nere, det hade nog varit en annan sak i fall man satt på fläkten med spjället öppet eller nedre luckan öppen så att det hade blivt drag. Men som det var nu var det endast luften från skorstenen som läckte in. Men som sagt inte roligt att begå detta misstag.
Hej
Om jag fattat Athenaten rätt om Atmos....
Lite allmänt om vad som händer när evakuerings spjället glöms bort..
Panna kan övergå till överförbrännings typ om nu primär spjället är begränsat öppet
blir det alldrig full fart, men sekundär tilluften kommer aldrig till slutförbränningen..
Vad som händer då...Svar...
Mycket lägre förbrännings verkningsgrad, Rökgastemperatur en kan bli både lägre eller högre beroende på primärluftmängden / luckans öppnings läge måttligt öppen eller helt öppen. helt öppen ger högre rökgastemperatur.
Ren tjära kan uppstå vid låg temperatur och syre underskott, med klet i panna och skorsten...
Du kan själv konstatera om rökgastemperaturen varit omåttligt hög det går oftast att se på beläggningen i panna, rökrör och skorsten..
Men det kan även bli skorstens brand (soteld) om man glömmer detta spjäll
om det redan finns oförbrännt bännbart i skorstenen som kan ta eld...
denna risk kan uppstå om ved inlägget får tillräckligt med syre och vedinlägget tar fart med full fyr = hög rökgastemperatur.
Kortvarigt hög temperatur tar ingen skorsten skada av...
men däremot vid en soteld med temeraturer på över 1000°C och så i flera timmar
har man tur klarar skortenen detta också...
Fyll gärna på med mer info i ämnet !
Ett gott råd ! Glöm inte spjället !
Mvh
Ruben
Om jag fattat Athenaten rätt om Atmos....
Lite allmänt om vad som händer när evakuerings spjället glöms bort..
Panna kan övergå till överförbrännings typ om nu primär spjället är begränsat öppet
blir det alldrig full fart, men sekundär tilluften kommer aldrig till slutförbränningen..
Vad som händer då...Svar...
Mycket lägre förbrännings verkningsgrad, Rökgastemperatur en kan bli både lägre eller högre beroende på primärluftmängden / luckans öppnings läge måttligt öppen eller helt öppen. helt öppen ger högre rökgastemperatur.
Ren tjära kan uppstå vid låg temperatur och syre underskott, med klet i panna och skorsten...
Du kan själv konstatera om rökgastemperaturen varit omåttligt hög det går oftast att se på beläggningen i panna, rökrör och skorsten..
Men det kan även bli skorstens brand (soteld) om man glömmer detta spjäll
om det redan finns oförbrännt bännbart i skorstenen som kan ta eld...
denna risk kan uppstå om ved inlägget får tillräckligt med syre och vedinlägget tar fart med full fyr = hög rökgastemperatur.
Kortvarigt hög temperatur tar ingen skorsten skada av...
men däremot vid en soteld med temeraturer på över 1000°C och så i flera timmar
har man tur klarar skortenen detta också...
Fyll gärna på med mer info i ämnet !
Ett gott råd ! Glöm inte spjället !
Mvh
Ruben
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden