Har dammsugit marknaden och funderat en del appropå att ha en eldstad som kan värma vatten och som ger lite effekt och som ska passa in i ett inrett källrrum som inte är pannrum. Min studie är på väg att resultera i att det bästa är en s.k. kökspanna. Den är beprövad och funkar, den ger hyffsad effekt (18 kw till vattnet), den gör sig hyffsat i ett inrett rum (trots att det inte är ett kök i mitt fall). Alla vattenmantlade kaminer jag sett ger ingen effekt att tala om, de är rätt dyra, de verkar vara av tveksam, kvalitet, de är ganska obeprövade osv. Har jag rätt? I så fall verkar en Lohberger 55 vara top of the line och det blir nog en sån. Synpunkter?

Som finrumspanna borde väl nästan Nibe Vedex kvala in. I broschyren står deras vedpannor i rum liknande tvättstugor. Den ger rejält med effekt men dock kanske ljudet från fläkten kan vara lite störande... :D

Vedex uppfyller inte kraven på finrumspanna tyvärr. Tack för tipsen från pelletskungen också. Jag ser två problem. Priset är ett - upp mot 60 papp! Ett annat är att dessa märken kanske är jättebra men det verkar inte vara direkt etablerade produkter.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.