Är man ny på forumet så märks det kanske mer om man är frågvis,men det är väl det ett forum är till för, och ska man byta uppvärmningssystem så gäller det ju att vara om sig och kring sig och man funderar ju nästan dygnet runt.Så;här kommer en ny fråga ;är det nån som vet vilken verkningsgrad calmarpannan V33 har med pellets brännare av något slag?

Redigerat:
Förutsättningen för att få bra verkningsgrad med pellets i en vedpanna är att du har en brännare som ger 70-75% av märkeffekten vid ved, Så en brännare på 25-30 kW bör du ha till t.ex V33/Effekta Woddy..

Med rätt justerad brännare o effekt sett till pannan når du ca 90% verkningsgrad, Med 12% Co2 o en rökgastemp på 180° har du 89% verkningsgrad..
Jag vet 2 st som kör med Ariterm bequem brännare uppgraderade till 25 kW i V33 o rökgastemen ligger bara på drygt 120° vilket gör ca 93% verkningsgrad..

Med panna o brännare anpassade till varadras effekt har du 92% verkningsgrad med 12% Co2 o 135° rökgastemp, Det har jag i min nibe med bequem brännare..

Då är det en bättre lösning än ex.v. Baxi Bonus 30 kombipanna,vad gäller verkningsgrad,att göra en ``kombipanna´´ av en ren vedpanna med hög verkningsgrad

Om du vill ha möjlighet med flera alternativ så är svaret ja..

Men om du fixar till en bra vedanläggning med t.ex en V33 så ska du leta beg brännare på blocket men det finns en risk med att du köra antingen de ena el de andra bränslet hela tiden o det är onödigt med en bra vedanläggning om man ändå bara eldar pellets..

Jag har också tänkt på det viset, men vilket man nu väljer så skulle man valt det andra.Och tack för uträkningen med verkningsgraden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.