Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Maga Turbo MA23 - erfarenheter, tips?

1. S
    Medlem · Västerbotten · 5 inlägg

SÄBD

Medlem
    Hej!

Jag är ny på forumet, och har inte helt koll på alla diskussioner som varit om Maga Turbo.
    Jag har en MA23 som jag köpte i höstas och letade då efter erfarenheter av pannan på nätet. Jag kunde inte hitta så mycket och tänkte därför själv berätta lite och få andras erfarenheter och tips.

Mitt största problem i nuläget är att få pannans automatik att fungera med Laddomat 21. Jag har hittills kört pannan i manuellt läge och startat och stoppat fläkt och laddomat manuellt. Man kunde ju dock tänka sig att pannan som har automatik och rökgastermostat kunde sköta start och stopp av fläkt och laddomat, utan installation av annan utrustning. Instruktionsböcker och återförsäljaren har hittills inte varit till hjälp.

Någon som har erfarenheter och tips?

Hälsningar SÄBD

2. G
    Medlem · Dalarna · 227 inlägg

gnoll

Medlem
    har du den nya regulatorn?

3. S

SÄBD

Medlem

Regulator

Jag tror det: ST81 heter den.

4. S

SÄBD

Medlem

Lite mer info

I nuläget har jag spänning till laddomaten via "pump"-plinten på pannan. Har ställt in så den startar vid 30 grader - dvs lägsta möjliga (helst skulle den väl slå igång direkt). När jag sedan kör "Fire-up" i automatikläget går det ju bra upp till "set-temp", men sen minskar fläktens varv så att den håller "set temp". När jag har en laddomat vill jag ju köra på full fart, så att laddomaten kan sköta resten.

I manuellt läge som jag kört hittills slår inte pannan av fläkt och laddomat när det brunnit ut. Jag tycker inte instrukttionsboken är särskilt upplysande i dessa frågor.

Hur ska man göra?

5. G

gnoll

Medlem
    det står i manualen att ch-pump plinten inte används till svensksålda pannor...kan man koppla laddomaten mot fläkten?

Jag har inte en sådan panna men jag var/är intresserad att köpa en men har lite pannångest:rolleyes:

6. S

SÄBD

Medlem

Pannångest

Jo det står så i manualen, men å andra sidan rekommenderar de starkt att man ska ha en laddomat 21 - då borde det ju inte vara så svårt att koppla in den och få den att fungera med pannan. Jag tycker manualen är usel. Jag hade också pannångest innan jag köpte denna, och jag vet inte om den blivit bättre efter mina kontakter med återförsäljaren.:confused::mad::eek:

Jag skulle i nuläget inte rekommendera dig att köpa en Maga Turbo - men det bästa är väl att få synpunkter av fler.

7. G

gnoll

Medlem
    nä jag har ångrat mig och har en riktigt fin panna på G , jag har visserligen klivit upp några prisklasser men att slippa strul är mycket värt...

Önskepannan är en Gasselle 45 :p

För din del, går det inte att koppla in en separat rökgastermostat som kör laddomaten samt se om man även kan koppla den till fläkten också vilket skulle stänga pannan när den har brunnit ut?

8. S

SÄBD

Medlem
    Då får jag önska lycka till med pannan!
    Jo, det går nog att lösa det med separat utrustning, men pannan har ju en rökgastermostat, samt en automatik som ska slå av fläkten och pumpen, då kunde man ju tänka sig att det inte borde vara så svårt att få det att fungera. Pumpplinten verkar fungera även för laddomaten - jag kan starta och stoppa den via pannan, samt den startar när tempen kommit upp till 30 grader i automatikläget.

Jag tror att det skulle gå att få det att fungera om jag kunde komma in och ställa om parametrar i regulatorn. Panntempen skulle nog behöva vara över 85 grader som är max.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.