10 767 läst ·
41 svar
11k läst
41 svar
Uppgradera pannrummet (vedeldning)?
Nu har jag äntligen kollat upp priset på en tank med 3st 15m slingor på Tanksvets (1500l). 20875kr vill dem ha och sen tillkommer frakt.
Jag kollad epå en tank med vvb (120l) + solslinga och det kostade 17375kr.
På RinkabyRör tar dem 15700kr för en med vvb+solslinga.
Mycket pengar
JOcke
Jag kollad epå en tank med vvb (120l) + solslinga och det kostade 17375kr.
På RinkabyRör tar dem 15700kr för en med vvb+solslinga.
Mycket pengar
JOcke
Spelar nog ingen större roll, varmvatten får du i båda fallen.
En förvärmingsslinga i tankbotten innan toppberedaren är bra.
Det tycker jag du ska satsa på oavsett hur du slutvärmer ditt vv.
Utdragna slingor kan man ju också använda om man vill.
Det är säkert också bra.
En förvärmingsslinga i tankbotten innan toppberedaren är bra.
Det tycker jag du ska satsa på oavsett hur du slutvärmer ditt vv.
Utdragna slingor kan man ju också använda om man vill.
Det är säkert också bra.
Dubbla 15 meters slingor som är utdragna röstar jag på, Förvärmningsslingan utdragen så den når ca 1 meter upp på tanken o den övre 45-50 cm hög i toppen..
Elpatron uttag direkt under övre slingan så minstamöjliga vattenmängd behöver värmas vid ev elpatrondrift, Med beredare blir det större vattenmängd som måste hållas varm då elpatron måste monteras längre ner..
Kolla upp så inte slingan är en platt i botten om du tar en tank med beredare med solslinga som förvärmning, Då jobbar den bara mot några liter i botten= ingen mening att ha..
Elpatron uttag direkt under övre slingan så minstamöjliga vattenmängd behöver värmas vid ev elpatrondrift, Med beredare blir det större vattenmängd som måste hållas varm då elpatron måste monteras längre ner..
Kolla upp så inte slingan är en platt i botten om du tar en tank med beredare med solslinga som förvärmning, Då jobbar den bara mot några liter i botten= ingen mening att ha..
Det får nog bli att köpa en 1500l tank (1100x1750mm) på Tanksvets. Alltså ska jag köra 2st 15m slingor,1:a slingan- ingång från botten och ca 1meter upp utgång, 2:a slingan-utgång vid toppen och ingång ca 45-50 cm ner från toppen och sedan en elpatronuttag precis under (hur många liter värmer man då cirka)? Mera uttag?? Rita gärna en bild eller något.
Vad mer kommer jag behöva runt omkring? Som det är nu så sitter ju allt i pannan. Laddomat 21mm. Skriv gärna ett cirka pris på grejorna. Rördelar fixar jag.
Jocke
Vad mer kommer jag behöva runt omkring? Som det är nu så sitter ju allt i pannan. Laddomat 21mm. Skriv gärna ett cirka pris på grejorna. Rördelar fixar jag.
Jocke
ett till elpatronuttag längre ner för att kunna köra hela huset på el vid behov
dykrör för minst 3 termometrar, en bit från botten, mitten och en bit från toppen
anslutning mitt på tanken för bivalent shunt(4-vägs) som kan kombineras med tillopp golvvärme eller ev. separata anslutningar
avluftning på toppen av tanken och avtappning i botten
kanske alla röranslutningar görs så långa att dom sticker utanför tanksoleringen, det är lättare att isolera kulventiler, t-rör mm separat och lättare att se läckage än om dom är inbyggda i tankisoleringen
dykrör för minst 3 termometrar, en bit från botten, mitten och en bit från toppen
anslutning mitt på tanken för bivalent shunt(4-vägs) som kan kombineras med tillopp golvvärme eller ev. separata anslutningar
avluftning på toppen av tanken och avtappning i botten
kanske alla röranslutningar görs så långa att dom sticker utanför tanksoleringen, det är lättare att isolera kulventiler, t-rör mm separat och lättare att se läckage än om dom är inbyggda i tankisoleringen
En platt slinga i bottnen jobbar mot hela tanken. Så snart vattnet blir lite varmare runt slingan ger dit sig iväg därifrån.2an skrev:
Sen är det kanske inte det man vill, men det är en annan sak.
Jag tycker det är bättre att ha tre termometrar placerade med en högt, en lågt och den tredje 1/3 höjd över den i bottnen. Det är ju nära tankens botten man vill ha hyfsad pejl på var skiktningen befinner sig, när man ska bedöma hur mycket mer man ska lägga in i andra inlägget i pannan (i de fall det behövs).
Redigerat:
Visst men nu va frågan ang slinga som förvärmning o förrådsberedare vilket gör att man ska kyla botten vilket bara blir dom litrarna som är under den platta slingan i botten..apersson850 skrev:
Du förstod vad jag menadeJoukko skrev:Det får nog bli att köpa en 1500l tank (1100x1750mm) på Tanksvets. Alltså ska jag köra 2st 15m slingor,1:a slingan- ingång från botten och ca 1meter upp utgång, 2:a slingan-utgång vid toppen och ingång ca 45-50 cm ner från toppen och sedan en elpatronuttag precis under (hur många liter värmer man då cirka)? Mera uttag?? Rita gärna en bild eller något.
Jocke
Tyvär är jag kass på att rita men om tanken har diametern du anger så blir det 520 l som värms av elpatron om den sitter 55 cm från toppen o tanken är plan uppe på men det är den inte så det blir mindre mängd som värms..
Här är en ritning på en tank som tanksvets gjort åt en kompis
Redigerat:
Klicka här för att svara