en fråga om någon vet...jag kör med pellets utan acktank men är sugen på en...men dom säger att man inte vinner nåt på det om man kör med pellets är det så:confused:

Välkommen!
Om jag förstått det rätt så vinner man inget med att ha en tank om man eldar med pellets.
Om jag förstått det rätt så ska pelletsbrännaren steglöst brinna med bra driftekonomi i alla driftsfall och bara försörja det aktuella behovet, varken mer eller mindre.

Om det nu är så, varför ska man då ha en tank?

Jag tror inte det är lönt att sätta in en acktank om man t ex inte planerar att använda solenergi i framtiden.

Vi har acktankar, men det är för att vår brännare sitter i en vedpanna som ju kräver acktankar. Vår panna har en del förluster i varmvattenberedaren som kan undvikas genom att fylla tankarna och ta ut vattnet därifrån i stället. Dessutom sparas brännaren nog om den får gå långa tider och sällan i stället för att starta och stoppa ofta.

Det är inte pelletsen i sig som är anledningen till att de säger så. Din brännare kan brinna med olika effekt som anpassas efter din förbrukning, du har olika verkningsgrad på din förbränning beroende på vilken effekt som brännaren går på. Dock har den en för hög lägsta effekt för enbart varmvattenproduktion i pannans vattenvolym. Det sotar bara igen. Därför antar jag att du sommartid använder elpatron för ditt varmvatten?

Du kan alltså spara lite pengar genom att låta brännaren gå med maximal effektivitet när den brinner och då ladda överskottet mot en ack. Störst besparing gör du då på sommaren, men det handlar inte om några stora pengar. Om du inte gör jobbet själv och hittar en billig ackumulatortank med tillhörande laddningsautomatik så tror jag inte du kommer tjäna något på det. Men räkna på det vet ja.

Brännaren sparas också lite om den får gå långa tider istället för att starta/stoppa. Framförallt så sotar det mindre.

Beror lite på om vilken brännare du har det där med steglös reglering. Vi har en med två effektlägen och den är inte så "smart" men något som man bör sträva efter är långa brinntider p.g.a start och stopp fasen för pelletsbrännaren är oekonomisk. Vi har installerat acctank med laddomat och acctanken köptes med solslinga för framtida anslutning, funkar mycket bra. Vi har definitivt tjänat komfortmässigt och räknar väl med ekonomisk vinst oxå men det tar nog lång tid att betala igen investeringen utan att koppla in solslingan.

Som nämnts så är det främst sommarhalvåret det ger mest med acktank men det beror på vad det är för panna/brännare oxå..

Jag kör min Bequem 20D i en Niba alpha keram ub mot en 500 l acktank, Det blir långa gångtider även sommartid o även få starter.. Varannan dag startar brännaren o då går den i 2 tim..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.