Jag bor i ett litet timmerhus med en kakelugn och en HVA 3027 köksspis som enda uppvärmning.

De är placerade i varsitt rum på varsin sida om murstocken och ansluter i samma kanal (bara en rökkanal och en imkanal i skorstenen). Den övre delen av skorstenen renoverades 2007 med ett rostfritt insatsrör.

Jag har dock problem med att köksspisen ryker in ibland. Oftast när man inte eldar i kakelugnen och muren är kall. Det är ju ganska naturligt förstår jag att det är mer drag i en varm mur, men till saken hör att om man öppnar sotluckan under ugnen i spisen och håller upp en tänd tändsticka så blåses den ut av draget, ändå ryker det in.

Om muren är varm ryker spisen endast in när man öppnar luckorna i kakelugnen för att lägga in mer ved, också ganska förklarligt.

Jag undrar om det finns något bra tips om hur jag ska kunna elda med enbart köksspisen utan att det ryker in, på hösten är det inte nödvändigt att elda i kakelugnen då jag bara behöver värma luften i huset och inte själva huset och då räcker det med köksspisen. På vintern har jag inte detta problem då jag eldar i båda eldstäderna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.