Det har du förstås helt rätt i _ap_, det går ju inte att strypa sig till mer effekt i radiatorerna om de är för klent dimensionerade. Vitsen med att strypa returflödet är väl snarare att se till att få optimal verkningsgrad på radiatorerna. Om man tar bort alla strypningar, även de på radiatorerna, så får man maximal effekt från radiatorerna genom att hela radiatorn blir lika varm som framledningstempen i systemet, någon grad lägre på returen. Om man däremot stryper flödet så att radiatorerna är svala i botten, säg 60/35 jämfört med 55/52 så får man mer optimal verkningsgrad istället på bekostnad av effekten genom att mer av värmeinnehållet i framledningsvattnet hinner överföras till huset. Om man har en direkt vämekälla, som ved utan tank, kombi- el eller oljepanna eller värmepump så är det bra att prioritera effekt i radiatorerna. Har man däremot en indirekt värmekälla i form av en tank så kan det vara med lämpligt att prioritera verkningsgrad för att få en högre dT i tanken.
Jag har faktiskt inte provat med lägre dT i radiatorkretsen, så det kan mycket väl stämma som du säger _ap_ att tanken till och med skulle räcka längre. Har du gjort några sånna tester? För egen del skulle det vara mycket värt att få tankarna att räcka lite till eftersom mina är i minsta laget. Jag får väl prova när/om det blir ordentligt kallt i vinter