Har precis dragit in golvvärme i hela huset ca 150kvm hyffsat isolerat i mellen sverige, funderar nu vad man ska värma upp det med. Är en begagnad pelletspanna från 05-06 typ biomatic+ något att satsa på eller?? bergväme är lite väl dyr, ved verkar jobbigt och luft/vatten pump känns som en tillfällig lösning.. :confused:

Varför tror du en beg biomatic från 05-06 säljs?????

Titta inte på vad det kostar nu, se vad kostnaderna blir totalt över en 10 års period.
Det är svårt att snåla sig ur en situation. sanningen hinner alltid ikapp.

Bergvärme må vara en dyr engångs kostnad, men du får relativt billig drift (om el priserna håller sig så här låga) samt att pumpen förmodligen kommer gå fint flera år framöver utan nämnvärt underhåll

i ett hus med golv-värme finns inget annat alternativ än värmepump. finns inget som går billigare än det då. Varför känns en Luft-vattenpump som en "tillfällig lösning"?

Blumbern skrev:
i ett hus med golv-värme finns inget annat alternativ än värmepump. finns inget som går billigare än det då. Varför känns en Luft-vattenpump som en "tillfällig lösning"?
Flis är billigare!!!

H
Är det hyfsat isolerat så tar det mycket lång tid att tjäna in en bergvärmeinstallation.
Det är svårt att slösa sig till en billig framtida uppvärmning för verkligheten hinner alltid ikapp.
Räknat på dagens elpris så är värmepump en vinnare men när EU:s elpriser på allvar slår igenom i sverige blir det inte så roligt att ha värmepump. Värmepumpar finns knappast på kontinenten eftersom elpriserna är för höga.
Finns det ett fungerande mekaniskt ventilationssystem så kan luft-vatten vara en lösning men installationen av ett sådant system är också hutlöst dyrt.

holmertz skrev:
Är det hyfsat isolerat så tar det mycket lång tid att tjäna in en bergvärmeinstallation.
Det är svårt att slösa sig till en billig framtida uppvärmning för verkligheten hinner alltid ikapp.
Räknat på dagens elpris så är värmepump en vinnare men när EU:s elpriser på allvar slår igenom i sverige blir det inte så roligt att ha värmepump. Värmepumpar finns knappast på kontinenten eftersom elpriserna är för höga.
Finns det ett fungerande mekaniskt ventilationssystem så kan luft-vatten vara en lösning men installationen av ett sådant system är också hutlöst dyrt.
Bergvärme fungerar nu, jag kan inte säga vad elpriserna är om 3-5 år och såklart inte du.. men jag Tror som dig på ett höjt el pris,

Då finns det bara biobränslet kvar som alt, men han ville göra så lite som möjligt för att få varmt i huset! och då är en vp av något slag det bästa för dagen

Grytis skrev:
Flis är billigare!!!

självklart, säkert även ved rent ekonomiskt... men då måste man ha ork och vara snål nog att bli livegen till sin egen värmeanläggning

Blumbern skrev:
självklart, säkert även ved rent ekonomiskt... men då måste man ha ork och vara snål nog att bli livegen till sin egen värmeanläggning
Det finns Flispannor som du endast sotar en gång/år och fyller på flis beroende på hur stort förråd du har, men det bör vara ca 3 gånger/år, resten sköter panna.... vet inte om man behöver vara en fantast av sitt värmesystem för att klara det?

Grytis skrev:
Det finns Flispannor som du endast sotar en gång/år och fyller på flis beroende på hur stort förråd du har, men det bör vara ca 3 gånger/år, resten sköter panna.... vet inte om man behöver vara en fantast av sitt värmesystem för att klara det?

så smärtfri skötsel av en panna finns inte i min vildaste fantasi. men jag håller fullt med om sotningen..shit vad flis brinner rent.

_ap_
Blumbern skrev:
så smärtfri skötsel av en panna finns inte i min vildaste fantasi. men jag håller fullt med om sotningen..shit vad flis brinner rent.
Välkommen till verkligheten ;)

www.eta.co.at

Majgårdarna
holmertz skrev:
Räknat på dagens elpris så är värmepump en vinnare men när EU:s elpriser på allvar slår igenom i sverige blir det inte så roligt att ha värmepump.
Sån stor skillnad är det ju inte på priserna i EU
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/tg...n=1&language=en&pcode=tsier040&toolbox=legend
En pellets kWh inkl sotning/brandskyddskontroll kommer nog vara dyrare än en värmepumps kWh länge

Andreas_Hansson skrev:
Sån stor skillnad är det ju inte på priserna i EU
[länk]
En pellets kWh inkl sotning/brandskyddskontroll kommer nog vara dyrare än en värmepumps kWh länge

Är det någon som kan ge ett pris/kW för en värmepump... vvs ingenjörer räknar på 0,5 av elpriset när dom gör kalkyler (inkl service) medans värmepumps anhängare ger en prisbild på elpriset / 3,5... ? vars ligger sanningen, om någon kan svara på det.

Där jag bor kan pellets köpas för 2250/ton vilket ger ett kW pris på ca 45-48 öre/kW + sotaren

Majgårdarna
Grytis skrev:
Är det någon som kan ge ett pris/kW för en värmepump... vvs ingenjörer räknar på 0,5 av elpriset när dom gör kalkyler (inkl service) medans värmepumps anhängare ger en prisbild på elpriset / 3,5... ? vars ligger sanningen, om någon kan svara på det.

Där jag bor kan pellets köpas för 2250/ton vilket ger ett kW pris på ca 45-48 öre/kW + sotaren
I energimyndighetens test av bergvärmepumpar så var väl årsmedel cop runt 3 så dela dit el pris med det.Det har ju kommit bättre pumpar sedan det testet så man kan nog räkna med 3.5 i medel cop.

_ap_
kanske inte så mycke att diskutera, har man ett max behov på 8-10kW skulle även jag välja pump.
Men många har betydligt större behov och då ser det inte lika ljust ut för pumparna,
jämför man 90kW värmepump med 90kW pellets vinner pellets med hästlängder.
Investeringen för att komma igång med bergvärme är ju svindyr.

Säg att pelletsvärme idag är 10-12 öre dyrare än bergvärme men att investeringen är billigare och el tillskottet noll, så kanske det inte är så stor skillnad som alla säger.
Men ska man elda pellets förutsätter jag att man har en modern panna annars är nog verkningsgraden inte den bästa.

Majgårdarna
_ap_ skrev:
kanske inte så mycke att diskutera, har man ett max behov på 8-10kW skulle även jag välja pump.
Men många har betydligt större behov och då ser det inte lika ljust ut för pumparna,
jämför man 90kW värmepump med 90kW pellets vinner pellets med hästlängder.
Investeringen för att komma igång med bergvärme är ju svindyr.

Säg att pelletsvärme idag är 10-12 öre dyrare än bergvärme men att investeringen är billigare och el tillskottet noll, så kanske det inte är så stor skillnad som alla säger.
Men ska man elda pellets förutsätter jag att man har en modern panna annars är nog verkningsgraden inte den bästa.
Om investringen skall vara billigare så får man ju ställa in sig på ett visst jobb.
Skall man ha en Eta pellets panna med bulkförråd så blir det nog billigare med bergvärme.
2250kr ton verkar riktigt billigt. Jag antar det är småsäck?
Här finns en lite priser
http://www.afabinfo.com/pelletspriser.asp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.