Nu står vi inför valet av vedpanna och har fått förslag på Baxi solo innova 50Kw och Atmos dc 50Kw. Erfarenheter, fördelar/nackdelar?? Prislappen är ca 10tkr upp för Baxi. Men det är ju kanske inte är priset som avgör.. Vad finns det för åsikter på forumet om dessa pannor? Vad ska vi tänka på?
MVH
Eda

Baxin är bra men dyr, så om du måste ha lambda så är det alternativet men jag har kör med en Gasselle 45 QP och otroligt nöjd:D

Jag tror att Atmos dc 50 har max vedlängd på 78cm mot normala 50 cm.(Om det inte är en ny mod)Om du vill ha 50 cm ved och fortfarande är intreserad av atmos så kanske dc 40 är bättre.Den har dessutom 190l ved volym.Atmosen är rejält byggd men det har förekommit dom som har haft problem med övertänding.Dock verkar det som att det Hjälper med stor ved som är staplad tätt i pannan.Gäller i allafall dc 40.En annan nackdel med atmos är avsaknaden av start knapp.I stället får man vrida ner termostaten för start.Och den har något lägre verkningsgrad än Baxi

Baxin har många nöjda användare har så det är säkert inget dåligt val.Men det har förekommit vissa kommentarer om att Baxi har tappat i kvalitet. Matss vet säkert mer.
Då jag aldrig sett en baxi i drift så vet jag inte om den är värd 10k extra.

De flesta komentarer om Baxis förmodade kvalitet sänkning har väl skrivits av en person som just har börjat sälja pannor av annat märke kan ju vara en sak att tänka på.
Men matss lär som sagt veta mer.

Om inte Atmos har konstuerat om ordentligt de senaste åren (min är från 2000) så vill jag starkt avråda från att köpa en. Visst, den är både billig och robust, men utan ombyggnad så är det väldigt svårt att få den att brinna vettigt, i alla fall min. Köp en Baxi så vet du vad du får, det kommer jag att göra nästa gång.

Jag vet inte om Baxi tappat i kvalietet men det var ett par år sen vi sålde nån. Annars kan jag rekommendera Gaselle i samma prisnivå.

Jaarmanen skrev:
Om inte Atmos har konstuerat om ordentligt de senaste åren (min är från 2000) så vill jag starkt avråda från att köpa en. Visst, den är både billig och robust, men utan ombyggnad så är det väldigt svårt att få den att brinna vettigt, i alla fall min. Köp en Baxi så vet du vad du får, det kommer jag att göra nästa gång.
Det här får du utveckla lite mera varför får du den inte att brinna vettigt?

_ap_
skulle tro att det är mig han (kricken_) menar..
Jag tar ialla fall åt mig,
tyvärr kan jag inte rå för att jag haft en jäkla otur med dom sista Baxi.

En annan kan ju helst ändra sin åsikt.. medans andra i vått och torrt håller på gjutjärn.

du har väl förmodligen monterat både Atmos och Baxi när du överhuvudtaget gör inlägg i denna tråd..

Redigerat:
På den kostruktion som min DC 50 har finns ingen möjlighet att ställa sekundärluften utan bara primären. Dessutom sitter primärintaget högt upp långt bak i pannan och detta sammantaget gör att pannan har extremt lätt för att övertända. Sen är bottenkeramiken inte särskilt bra utformad, även om pannan brinner bra så blir det, i mitt tycke, mycket avlagringar och koks på konvektionsytorna vilket gör att man får sota väldigt ofta för att det ska vara rent. Dessutom är den bakre konvektionsdelen mer eller mindre omöjlig att få ren då den del som på mer moderna pannor utgörs av "tuber" består av rektangulära kanaler placerade under luckan till direktspjället vilket gör det nästintill omöjligt att verkligen få rent.
Jag har provat alla inställningar av primärluftspjället jag har kunna komma på, precis som aprilia-tobbe skriver så verkar bästa medicinen mot övertändning vara grov ved, tätt staplad och inte lägga in med än 2/3 fullt. Min panna vill dessutom gärna ha veden lite fuktig, ettårsved direkt utifrån vedboden och in i pannan funkar bäst. Fyller jag upp i pannrummet med ved för 3-4 veckor så är det nästan omöjligt att undvika övertändning frammåt 4:e veckan då veden är ordentligt torr.
På det hela taget gör detta att jag inte är så värst vidare nödj med pannan, den är bänglig att hålla på med helt enkelt. Jag skulle gärna ha lagt på 10 lax och fått en Baxi med lambdastyrning istället, eller åtminstone möjlighet att reglera primär och sekundär separat. Men som jag skrev i det första inlägget, de kan (eller snarare bör) ju ha konstruerat om pannan vid det här laget. Min är från år 2000, med ny keramik och fläkt från 2007

_ap_
Jaarmanen skrev:
Jag skulle gärna ha lagt på 10 lax och fått en Baxi med lambdastyrning istället,
vet inte vad du betalt för Atmosen men sista jag kollade kostade en
Innova Lambda 50kW, 59700:- + moms, utan kylslinga.

Njae, alltså, jag köpte begagnad tank, panna och 12 kvm plana solfångare för 40.000.- så på det viset var det ju inte aktuellt att lägga till 10 för en Baxi. Jag tänkte mest på trådskaparen som undrade om det var värt att lägga till 10 för en ny Baxi jämfört med en ny Atmos och det skulle jag solklart ha gjort om jag köpte nytt idag.

http://www.atmos.se/fyndtorg.htm

Ser att atmos har rea på gse modellen .Den är mer lik baxi.Kanske kan vara något.Om du vill veta mer om panna kan jag rekomendera att ringa atmos i torsås.

Redigerat:
  • Gilla
Fredde 1
  • Laddar…
Vill tillägga att jag själv har en 40gse som jag är hyfsat nöjd med.Den värmer 4000l + 600l tek tank och det krävs normalt ca 2 ilägg att värma.Min panna är en demo från 2005 tror jag och den har en liten miss.. Den håller inta dom 170 l ved volym som står i beskrivningen utan det saknas nog mellen 10-15 l.Detta är bekräftat av atmos i Torsås .Men det är möjligt att detta inte gäller dom senare.

Majgårdarna
Jag har en innova och jag är nöjd med den.Det enda som har pajat är en termostat och det fick jag en ny skickad snabbt. Innovan rekommenderas men jag tycker dom har blivit dyra.Jag skulle ha kollat på effecta lamda 60.Samma pengar som en innova 50

Hade jag bytt panna i dag hade jag nog också tittat närmre på effecta 60.För det är kul ed teknik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.