Hej

Mitt system ser i runda slängar ut som på bilden, sista tanken står i vinkel till de andra tankarna egentligen men.. Schematiskt så är det väl ungefär rätt.

Systemet är 6mån gammalt och all luft avgick från början men nu har det kommit tillbaka.

Märks av att pannan fräser (som vatten mellan platta och kastrull) samt att jag hör luften snurra med i rören ibland.
Har under drift stängt av laddomaten för att få luften att lättare ta sig till avluftaren. Och det har pyst ganska bra i den, både luft och vatten dock.... Ca 1L per 48h nu.
Men trots att den pyser ur sig så verkar jag ha lika mycket luft i systemet så jag misstänker att avluftaren suger i sig luft av någon anledning.
Nu skulle jag vilja ha bra tips på hur man ska gå tillväga.

Automatisk avluftare verkar vara skräp, och folk pratar om ångfälla med manuell luftskruv, vilket jag tycker låter bättre. Kan den då sitta närmare pannan? och var skaffar man en sådan?

• prum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som ett skolexempel på koppling för luftproblem. Anslut övre rör i sidan av tankarna så funkar det.

Matss skrev:
Ser ut som ett skolexempel på koppling för luftproblem. Anslut övre rör i sidan av tankarna så funkar det.
Jo jag har sett att du skrivit det i andra trådar.

Men många system ser väl ut så här iallafall. Jag var väl mest ute efter ett tips på avluftare/avluftartekniker som fungerar...
Att börja dra om alla rör känns lite för omfattande, det måste ju gå lösa ändå?

Det bästa och billigaste är att kapa röret mellan pannan och första tank. Plugga änden mot tanken och anslut röret mot vänstra tankens sidoinlopp. Då löser då problemet att högra tanken laddas först också.

Alternativet är att ansluta ett kärl för avluftning ovanför högsta punkt på övre rör. Men varför krångla till systemet? Det tar inte många minuter att dra rören rätt.

Matss skrev:
Det bästa och billigaste är att kapa röret mellan pannan och första tank. Plugga änden mot tanken och anslut röret mot vänstra tankens sidoinlopp. Då löser då problemet att högra tanken laddas först också.

Alternativet är att ansluta ett kärl för avluftning ovanför högsta punkt på övre rör. Men varför krångla till systemet? Det tar inte många minuter att dra rören rätt.
Som systemet ser ut nu inbillar jag mig att jag har varmvatten längre än värme. För jag plockar ut värmen på övre sidoanslutningarna. Samt att när jag börjar elda så kommer varmvattnet blixtsnabbt, eftersom värmen tas ut längre ner.
Som jag underströk så är bilden inte riktigt verklighetstrogen. Det är ungefär samma sträcka rör till och från tank 1 och 2. Bara tank 3 som hamnar lite efter. Det laddar tankarna precis så jämnt som jag vill ha det...

Ångfälla?

Automatiska avluftare vill, som du misstänker, ofta suga i sig luft när systemet svalnar ner så ersätt den med en vanlig liten ventil för manuell avluftning.
Mina rör mellan panna och tankar går också lite upp och ner pga anpassningar till hur källaren ser ut och det är en sämre lösning, det tar längre tid och är svårare att få ur luften, finns det inget specielt som kräver att rören måstye gå upp och ner så skulle jag nog dra om dem. Passa då även på att skifta anslutningerna till expkärlen till den svala sida av systemet, gummiblåsorna i slutna kärl mår bättre av att jobba med svalt vatten.

Har man tillräcklig expansion så man alltid har lite övertryck i systemet så kan det inte komma IN luft oavsett om anslutningarna är i sidan eller i toppen på tanken, finns inte en fysikalisk chans.

6 månader är kanske lite kort tid så härda ut och fortsätt lufta.

Protte

Cirkpumpar skapar lokala tryckvariationer vilket helt klart kan göra att luft kan sugas in i ett kallt system.

Vilket tryck kan en pump åstadkomma, jag har en gammal uppgift i huvudet, 0,5 m= 0,05 bar. Kan det stämma?

Protte

4 m pump 0,4 bar, 6 m 0,6 bar, men används det till att skapa ett undertryck jämfört med systemtrycket så är det ingen vidare installation, dock möjligt.

Hmm

Det verkar som att jag får i ny luft hela tiden. Jag hör inget porlande i radiatorsystemet, utan enbart i ladd-slingan i pannrummet.
Jag har inte sett vatten någonstans och trycket minskar inte. jag pendlar mellan 0,8 och 1,25.

Men ni som har liknande system och inte har några problem med luft, vad har ni för avluftare och var sitter dessa?

_ap_
Den avluftare du förmodligen har fungerar inte under drift, alltså när vattnet
rör på sig.
Så länge du har ett flöde i röret kommer luften att dras med.
Du har 2 alternativ som funkar, montera en luftklocka på ladd-slingan så luften hinner stiga ur vattnet eller montera laddningen i sidan på tankarna
och använd tanktopparna som luft fällor.

I vilket fall som helst så bör du flytta anslutningen av exp kärlen.

_ap_ skrev:
Den avluftare du förmodligen har fungerar inte under drift, alltså när vattnet
rör på sig.
Så länge du har ett flöde i röret kommer luften att dras med.
Du har 2 alternativ som funkar, montera en luftklocka på ladd-slingan så luften hinner stiga ur vattnet eller montera laddningen i sidan på tankarna
och använd tanktopparna som luft fällor.

I vilket fall som helst så bör du flytta anslutningen av exp kärlen.
Okej...

Har ringt till rörkrökaren som gjorde anläggningen, han ville sätta en luftklocka på ladd-slingan.

Varför sätter rörkrökare expansionskärlen på varma sidan om det är fel?
Det måste väl finnas någon fördel med det eftersom så många envisas med att göra det eller?
Är det nåt gammalt som följt med i alla tider?

_ap_
Albinsson skrev:
Okej...

Har ringt till rörkrökaren som gjorde anläggningen, han ville sätta en luftklocka på ladd-slingan.

Det måste väl finnas någon fördel med det eftersom så många envisas med att göra det eller?
Finns enligt mig ingen fördel, många monterar säkerhetsventilen och expkärl på
samma ledning, säkert bara av gammal vana.

Det är dock viktigt att alltid ha säkerhetsventilen direkt efter pannan utan möjlighet
till avstängning, expkärlet däremot kan sitta vars som helst, gärna med avstängnings möjlighet för framtida service/kontroll.

Albinsson skrev:
Okej...

Varför gör dom system som inte funkar? Svaret är detsamma: okunskap.

Vad menar han med luftklocka? Är det en vanlig autoluftare så kan du lika gärna låta bli.

Varför inte kräva att han drar rören rätt?? Hur gör du när du hämtat bilen från verkstan och den inte funkar? Fixar till det själv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.