Hej.
Hade egentligen bestämt mig för ved, men vill ändå ta in flisen som alternativ.
Förutsättningar:
Bygger ut befintligt huset som vi köpt till ca 225 kvm2, tänkte ha pannan i lagården, har olika möjligheter för placering där. Har egen skog och traktor (46 hk), investering som krävs för vedhantering är skogsvagn (behövs i båda fallen), vedkap och klyv (kombi) transportband och något slags slutlagringssystem, funderar på storsäckar(1,5kbm2), vad krävs för flisen förutom flishugg och klarar min traktor en vettig flishugg, lagringsplats? lagringstid.
För och nackdelar med de båda systemen?

Tacksam för åsikter från båda lägren

Norrl.

En nackdel med flis som gjorde att jag förkastade det, är att det möglar mycket lättare i flis, och mögelsporrerna är inte att leka med om man andas in dom. Är inte så roligt att ha ungarna i närheten av sånt

Jag antar att du läst de flistrådar som startas här på sistone (?)
Om inte, gör det. Där står en hel del om flisens för- och nackdelar.
Din traktor är i klenaste laget för att driva en flistugg. 80-90hk vore bra. Men det kanske går att låna större av nån granne? Eller montera en gammal lastbilsmotor.
Rätt hanterat är det inga mögelproblem med fliseldning idag. Det var gamla handmatade stokrar eller förugnar som ställde till det förut.
Jag lagrar virket som långved i en stor skota och flisar sedan efter behov under vintern. Det blir ca 1 gång7månad under nov-mars. Mitt förråd är 15m3 och jag värmer 150m2 bostad samt 100m2 verkstad (verkstan värms till 10-15 grader).
När jag flisat hanterar jag inte flisen nåt mer förrän askan bärs ut.

Redigerat:
Ok, jag gissade att min traktor är lite vek, hur är det med acctank blir det onödig lyx eller vill man ha det ändå? Är investeringen jämförbar med ved?

Norrl.

Som sagt så är mögel inga problem.
Jag har ingen acctank och skulle man ha det får man ha en flisstoker med eltändning.
Det fungerar precis som en pelletsanläggning fast grövre saker.

Jag hade lätt tagit fliseldning då det sköter sig själv

Det beror lite på hur resten av ditt system ser ut.
En tank med elpatron inne i bostaden är väl egentligen ingen dum idé, eller? Hur gör du med varmvattnet? Värmer i pannan?

Jag har inget "system" ännu, allt blir från noll. Jag får ingen respons från vedsidan! Är det så att flis är bättre, eller? Jag står ju in för ett stort beslut och vill ha in så mycket info som möjligt. Jag läser mycket i trådarna på forumet som behandlar dessa ämnen men de har en tendens att bli lite övertekniska för en som inte är insatt, jag fattar inte mycket och funderar ibland på att välja direktverkande el!!(dålig skämt)

_ap_
Igår bytte jag panna hemma och känslan av att trycka på start
(en gång) och veta att man har hur mycke värme som helst, alltid får en lätt att glömma räkningen ;)

En knapp vore bra, finns det enknapps-system både till ved och flis
:D Norrl

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.