Hej

Börjar från början

har precis installerat eller ja precis och precis installationen gjordes i början på januari och jag har då eldat varenda dag för att hålla värmen inne

panna atmos 40kw
3kbm + 500 med 2 st slingor + kulvert 33meter 32*32

shuntautomatik danfors med enbart utegivare
kör pumpen på läge ett och den sitter på turen
och på kulverten sitter den på returen
om det nu har nogon betydelse?

just vad jag vill ha då. jo jag vill att det "varma" vattnet skall stanna i elementet så länge som möjligt alltså så jag får en "kall" retur på elementet jag har en kran på returen i panrumet stryper jag den lite så blir det exakt som jag vill men då tappar jag endel element heltochhållet tex i källaren och på toan

hur gör jag för att strypa flödet i elementen är de så man kan göra ?

har alla termostater helt öppna "gammla trasiga danforstermostater"

mvh

Du kan antagligen strypa på returen på elementen. Underlättar om du kan fixa en bild på hur det ser ut.

själv har jag satt en timer som stannar pumpen ungefär vart 15 min. funkar bra och samtidigt blir det lite tystare i huset. har problem att pumpen låter i elementen..

vedklyven skrev:
själv har jag satt en timer som stannar pumpen ungefär vart 15 min. funkar bra och samtidigt blir det lite tystare i huset. har problem att pumpen låter i elementen..
Det var minsann ett nytt upplägg:) Hur länge har du pumpen avstängd,o va har du märkt skillnad ´på returtemp?

ja jevlar :) de skulle man ju göra typ kör 15 min avstängd 15 min?
jag har en daforss ecl 110 om jag kopplar in pumpen till den så borde väl den styra avstängning av pump?

Det är nog bättre att bita i det sura äpplet och sätta igång och justera flödet i de olika elementen. Det är en iterativ process eftersom flödena i systemet påverkar varandra, så det bör ske systematiskt, dokumenterat och under flera dagar/veckor. Man bör ta på sig tålamodshatten också. När väl flödet är justerat så att vattnet lämnar av all värme i elementen är det bara shuntstyrningen som skall reglera systemet och justera temperaturen efter utomhustemperaturen så att du får en god inomhustemperatur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.