Räcker det med cu 22 koppar eller ska jag gå upp till cu 28 ?
Det är 25 meter mellan garage och hus 500 liters tank i huset som laddas av en 2500 liters tank i garaget.
Huset är på 200 kvadrat .

_ap_
22mm räcker.

Hej

Det finns inget skäl att använda kopparkulvert om du förser din anläggning med s k kulvertstyrning, eftersom det finns en temperaturbegränsningsfunktion inbyggd i den. Om du inte använder kulvertstyrning bör du placera en termisk blandningsventil som begränsar framledningstemperaturen till kulverten.

Huvudargumentet för kulvertstyrning är att du minskar kulvertförlusterna under mellan och lågsäsong. Kulvertförlusterna är annars i stort sett konstanta oberoende av årstid.

Antag att du har tillräckligt stora element i ditt hus för att kunna värma det med endast 10 grader temperaturfall (Delta T), vilket uppstår när värmen börjar ta slut i huvudtanken. Då kan kulverten bli den svaga länken i ditt system.

Antag att effektbehovet över kulverten är 16 kW. Tryckfallet över en 2x25 Pex-kulvert blir då ca 4 m vp medan det i en 2x32 Pex-kulvert blir 1,2 m vp. Merkostnaden är marginell, medan driftskostnaden för cirkpumpen är markant större för 2x25:an.

- Välj 2x32 Pex-kulvert tillsammans med kulvertstyrning! Lycka till!

Hälsningar Sture Castor

Nu kommer ju cirkulationspumpen att gå bara vid överladdning av vatten till lilla tanken så elkostnaden för det blir försumbar i vilekt fall.

Jag föreslår 2x25 PEX.

OT: Inte för att det är aktuellt just för TS men jag hörde om ett område här i trakterna där man dimensionerat servisledningarna på fjärrvärmen med CU15. Det funkade enligt utsago väldigt bra.

Sture Castor skrev:
Hej

Det finns inget skäl att använda kopparkulvert om du förser din anläggning med s k kulvertstyrning, eftersom det finns en temperaturbegränsningsfunktion inbyggd i den. Om du inte använder kulvertstyrning bör du placera en termisk blandningsventil som begränsar framledningstemperaturen till kulverten.

Huvudargumentet för kulvertstyrning är att du minskar kulvertförlusterna under mellan och lågsäsong. Kulvertförlusterna är annars i stort sett konstanta oberoende av årstid.

Antag att du har tillräckligt stora element i ditt hus för att kunna värma det med endast 10 grader temperaturfall (Delta T), vilket uppstår när värmen börjar ta slut i huvudtanken. Då kan kulverten bli den svaga länken i ditt system.

Antag att effektbehovet över kulverten är 16 kW. Tryckfallet över en 2x25 Pex-kulvert blir då ca 4 m vp medan det i en 2x32 Pex-kulvert blir 1,2 m vp. Merkostnaden är marginell, medan driftskostnaden för cirkpumpen är markant större för 2x25:an.

- Välj 2x32 Pex-kulvert tillsammans med kulvertstyrning! Lycka till!

Hälsningar Sture Castor
Man behöver inte ha en blandningsventil bara för att man har en kulvert styrning. Det är två olika saker. Kulvertstyrning känner av när tekniktanken vill ha värme , när huvudtanken är tom och när tekniktanken är fulladdad. Man behöver inte en blandningsventil till det. Den använder man om inte kulverten klarar höga temperaturer eller för att minska kulvertförluster om man tror att man gör det. Just där är jag lite tveksam jag tror det kvittar.

Redigerat:
_ap_
Om vi säger att jag har en kulvert, 2x25 pex, 85m lång, vanlig villa pump (25/40)
och den pumpen går på läge 1, skulle pumpen dra mindre ström om kulverten var 2x32?

• Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
En vanlig centrifugalfläkt (för luft) drar mindre energi om man stryper den precis som damsugaren gör när man håller för munstycket. Hur det är med en centrifugalpump vet jag inte men det är inte omöjligt att även den drar mindre energi strypt!

Kopparrör klarar 95 gradigt vatten utan att åldras känns tryggare en pex, 330 kr m ink moms inte så dyrt.

_ap_ skrev:
Om vi säger att jag har en kulvert, 2x25 pex, 85m lång, vanlig villa pump (25/40)
och den pumpen går på läge 1, skulle pumpen dra mindre ström om kulverten var 2x32?
Det är möjligt, den behöver sannolikt inte gå lika lång tid. Men vi pratar ju inte om så många miljoner att spara.

Hej igen

Till Matss:
- Eftersom dimensioneringen utgår från överförd maxeffekt så blir det teoretiskt sett inte någon skillnad, i det fall jämförelsen görs med en flödesreglerad pump. Husets energibehov är det samma oavsett metoden att överföra den via kulverten. Vidhåller min rekommendation 2x32. Dessutom finns det då en kapacitetsreserv i systemet som eventuellt kan komma till nytty i framtiden.

Det funkar med 2x25, men argumenten talar för 2x32.

Till pipewelder:
Fjärrvärme är något helt annat än en gårds-/ villaanläggning. Utöver att man då har väsentligt högre systemtryck använder man sig av betydligt högre framledningstemperatur och dessutom är villacentralen konstruerad så att den inte släpper tillbaka returvattnet förrän det har kommit ner rejält i temperatur. Delta T kan uppgå till omkring 40 gr C, medan vi i vårt fall normalt har Delta T på 20 - 25 gr C, dvs kulvertkapaciteten blir då i stort sett den dubbla.

Till Namdil:
- Det är rätt om man har kulvertsyrning så behövs inte någon termisk ventil, vilket jag skrev i första stycket i mitt inlägg!
- En kulverts värmeförlust är direkt proportionell mot skillnaden i dess invändiga temperatur och omgivande marktemperatur. Grundläggande fysik.

Till ap:
"skulle pumpen dra mindre ström om kulverten var 2x32?" - Pumpens avgivna effekt P = q x p, P (effekt i t ex W), q (flöde i kg/s) och p (mottryck i N/m2 (eller Pa)). För att överföra samma effekt i en 2x25 kulvert som i en 2x32 måste flödet vara detsamma i båda fallen. Skillnaden blir då mottrycket som kan vara 2 till 3 ggr större (ökar exponentiellt mot hastigheten).

Till Matss: "... en centrifugalfläkt drar mindre energi..." - Det som händer när du stryper t ex dammsugaren är att du minskar flödet genom fläkten. Tryckstegringen beror av fläktens utformning och följer dess tryck/flödeskurva. Avgiven effekt följer samma förhållande som för pumpen, d v s den uträttar mindre arbete per tidsenhet.

Kämpa väl i kampen för smarta och effektiva anläggningar!

Hälsningar Sture Castor

Till Sture Castor:
Klart att tempdiffen har betydelse för förlusterna men laddar man högre temp behöver man sannolikt inte ladda lika ofta. Därför tror jag att det kvittar.

Är det inte så att pex kulvert ska begränsas till 70 grader? Medans en kopparkulvert kan du köra fritt. Min klarar iafl 120 grader. Alltså behövs bara en cirkulationspump och en enkel styrning till en koppar kulvert.

Det var så jag också resonerade.

Till Namdill:
Viktigt att hålla reda på begreppen för att resonemanget ska bli konsekvent så att man inte jämför äpplen med päron. I ett kontinuerligt system med konstant framledningstemperatur gäller att förlusterna är direkt proportionella mot temperaturdifferensen, enligt ovan, inte bara "har betydelse".
För att få ner värmeförlusterna från ett kulvertsystem finns ett antal följande vägar att gå: 1. Bättre isolerad kulvert alt. 2. Minska temperaturskillnaden mellan kulvertens innehåll och omgivande mark.

I fall två kan man dels välja att sänka temperaturen, dels att överföra värmen satsvis, vilket i sig är en temperatursänkning sedd ett över tid. Ju längre tid mellan laddningarna desto lägre förluster.

Till parkway:
Nej, pex kulvert tåler momentant t ex 95 grader C, men det är så att kulvertens åldrande sker betydligt snabbare vid 95 grader än vid 70 grader. Vid stora kulvertlängder kan kombinationen pex-kulvert temperaturbegränsning ge mindre investering, lättare förläggning och lägre driftskostnad.

Hälsningar Sture Castor

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.