3 637 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Hur hanterar du din ved?
Jag har en kärra som är byggd för ändamålet som rymmer ungefär 100 liter. Lätt att hantera genom dörrar osv.
Längtar dock tills jag inte har pannrum i huset längre. Då ska jag bygga burar på 2,5kbm som jag kan köra in med palltruck direkt in i pannrummet.
Längtar dock tills jag inte har pannrum i huset längre. Då ska jag bygga burar på 2,5kbm som jag kan köra in med palltruck direkt in i pannrummet.
Veden i nätburar på pall, traktor och pallgafflar direkt in i pannrummet. Brukar ta in ca 6-7 kubik ved i stöten. Fick nätburarna på jobbet och de är på ca 1 kubik, skulle inte skada om de vore lite större. Är en fröjd numera att elda. Pratade med en bekant som installerade bergvärme för besväret med vedhanteringen skulle han inte ha tid eller intresse för. På tok för mycket jobb och hantering. Dock visade sig att hans bergvärmesystem slet ont när det var riktigt kallt ute så han satte in en central vedkamin för värme och mysfaktor. Snacka om opraktisk hantering och tidödande jobb för att dagligen bära små vedkorgar för eldandet.. Och sot och "boss" blir det av små mysiga kaminer också..
Har en rejäl vedhög utanför vedboden just nu..
Ligger direkt på backen.. tror ni den kan ligga så tills jag kör in den i vedboden mot slutet av sommarna eller kommer det undre lagret ruttna?
Eller kan man se till att ha lite ventilation i vedboden och köra in den på direkten? veden har legat ute nån månad nu..
borde väl gå om man sätter in 2 ventiler? typ en på framsidan och en på baksidan av vedboden?
Ligger direkt på backen.. tror ni den kan ligga så tills jag kör in den i vedboden mot slutet av sommarna eller kommer det undre lagret ruttna?
Eller kan man se till att ha lite ventilation i vedboden och köra in den på direkten? veden har legat ute nån månad nu..
borde väl gå om man sätter in 2 ventiler? typ en på framsidan och en på baksidan av vedboden?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Vi lavade en halv årsförbrukning i helgen, 20m3, i vår vedbod. Där får det ligga tills den gamla veden är slut, tar väl max ett par veckor sen tar vi in vad vi behöver för tillfället. Vet att den borde ligga längre å torka och vet att den borde ligga inne ett tag innan den eldas, men den torra veden är slut å vi har inte tid att bära in ett lager i pannrummet. Kan tillägga att vi köper färdigkluvet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden