Inte många som orkar hålla på tjafsa med sotarn vi har o driva de vidare, Skulle möjligen vara om man slapp den vi har o får annan sotare men då är de nån polare/kollega som man får senare... Blir lite som att försöka få rätt mot t.ex polisen dom håller varandra om ryggen..

Här i Umeå ska det inte vara något problem en "kurs" och sedan sotar man själv. Jag har inte brytt mig om detta då jag är alldeles för lat.

Protte

O här nere räckte det att ringa till kommunen,få en blankett hemskickad fylla i skicka tillbaks.Sen sotar man själv.Går inté va höjd rädd förstås...

Hemmakatten
Är det myseldning man vill ha så ansluter jag mig till de som förordar ved. Helt oöverträffat när man hör hur det sprakar, känner doften och ser lågorna.

Pratar man uppvärmning så förordar jag pelletskamin. Vi själva skulle inte orka hålla på med ved, det räcker med de 4-5 kubiken som går åt till bastun o öppna spisen. Men är man entusiast och har tid och ork så är ved billigast.

Vi har vattenmantlad pelletskamin vilket kräver mkt mindre utrymme än en vedpanna. Vi fyller på med säckar men det behövs inte varje dag. Smidigt o enkelt och rent. Vår pelletskamin står i hallen, låter inget alls, eller rättare sagt står man precis bredvid så hörs ett svagt susande. Jag tror att ljudet är mkt olika beroende på märke. Den vi har skall enligt tillverkarens uppgifter vara en av de tystaste på marknaden (iaf när den köptes för 4 år sedan). En gång i timmen körs ett "rengöringsprogram" under två minuter, då hörs det lite mer.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.