1 629 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Val av shuntautomatik
Har idag ett värmesystem som består av en Nibe Fighter 301 plus golvvärme som styrs av rumstermostater, är på gång att byta till vedeldning mot acctankar i kombination med solvärme. Vilken typ av shuntautomatik ska jag välja? med eller utan utegivare? Har pratat med flera "experter" och fått flera olika svar. Tanken är att ha en bivalent shunt, med det påverkar väl inte valet av automatik?
Ni som inte gillar utegivare, varför? Har aldrig haft problem med att få det att fungera, har tom kört en vinter med bara utegivare och "slottsventiler" utan att det diffade mer än nån grad, genom en hel vinter. Kör nu Danfoss ECL100 med ute-innegivare utan radiatortermostater och det fungerar hur bra som helst.
Är man insatt i hur reglering med utegivare ska ställas in, lägger tid på det och har ett hus som inte påverkas så mycket av solinstrålning, blåst och extra värmekällor så funkar det säkert. Annars kan man göra det enkelt för sig och mäta innetempen eftersom det är den man vill hålla konstant.
Problemet för mig är att golvslingorna är ingjutna i betongen vilket gör systemet väldigt "trögt". exempelvis på vår och höst när det är varma dagar och kalla nätter så skickar pannan på som tusan på golvvärmen när utetempen sjunker, sen tar det några timmer innan effekten kommer och då blir det varmt som i en bastu när solen har värmt upp huset. Frågan är då om jag enbart kör med en innegivare, hur gör jag då med termostaterna och motorerna som sitter på golvvärmefördelaren?
Klicka här för att svara